Kesäpaikkakuntien Alkoissa asiakasmäärä jopa kolminkertaistuu
Alkon kesäkuun litramyynti laski kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Viinien myyntilitrat laskivat 12,5 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 2,6 prosenttia ja väkevien 8,1 prosenttia. Alkoholittomien myynti kasvoi 29,1 prosenttia. Tammi–kesäkuun myynti laski 12 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan vuosipuoliskoon.
– Kesällä valkoviini on suosittu valinta sen raikkauden ja monipuolisuuden vuoksi. Tänä vuonna punaviinien myyntiä näin kesällä on varmasti vauhdittaneet viileähköt säät, kun taas valkoviinien ja roseiden kysyntä on laskenut. Alkoholittomissa asiakkaat ovat ilahduttavasti löytäneet meidät myös niiden ostopaikkana, kertoo palvelujohtaja Jari Hiekkataipale tiedotteessa.
– Meille on tärkeää, että asiakkaat saavat kaikki juomat saman katon alta. Olemme panostaneet ihan merkittävästi meidän olutvalikoimaamme, josta löytyy niin perustuotteet kuin erikoisoluetkin ja hyvin kilpailukykyiseen hintaan. Tämän ovat asiakkaammekin jo huomanneet, ja oluen myynti on ollut hyvällä tasolla.
Alkoholilain muutos 10. kesäkuuta 2024 on vaikuttanut Alkon myyntiin odotetusti. Heinäkuusta lähtien myyntiluvut ovat täysin vertailukelpoisia, kun alkoholilaki on ollut voimassa täydet kuukaudet heinäkuussa.
– Ruokakauppoja on 12 kertaa enemmän kuin meidän myymälöitämme, ja aukioloajat ovat 20 prosenttia laajemmat. Kaupat voivat myydä alkoholia myös sunnuntaisin. On selvää, että tämä heijastuu meidän myyntiimme.
Kesä on Alkolle vilkas myyntisesonki. Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä – niin asiakasmäärien kuin myyntilitrojen kasvuna – kun suomalaiset mökkeilevät ja veneilevät.
Kesä tuo tavanomaista enemmän kävijöitä etenkin Varsinais-Suomen, Etelä-Savon sekä Päijät-Hämeen myymälöihin. Nauvon, Kustavin, Puumalan, Taalintehtaan, Sulkavan ja Padasjoen myymälöiden kesän asiakasmäärät ovat jopa 40–50 prosenttia koko vuoden asiakasmäärästä. Nauvossa asiakasmäärät kolminkertaistuvat, Padasjoella kaksinkertaistuvat.
– Puumalassa kesäasukkaat kolminkertaistavat kunnan asukasmäärän, mikä näkyy myös meillä. Kesä–elokuun myynti on lähes puolet koko vuoden myynnistä, ja kesäkuukausina asiakasmäärät reippaasti yli kaksinkertaistuvat.
– Uusia tuotteita valikoimaan tulee vuoden aikana noin 2 500, joka tekee päivässä jopa kahdeksan uutta tuotetta. Viinejä valikoimaan tulee noin 1 300.
Spritzit ovat edelleen trendijuoma. Muutaman raaka-aineen kesäiset cocktailit saavat inspiraationsa Etelä-Euroopan auringosta. Italiasta tutut grogikatkeroa ja kuohuviiniä yhdistävät spritzit jatkavat suosiotaan. Vaaleaa portviiniä ja tonicvettä yhdistävä portonic on puolestaan keveä aperitiivi aikuisempaankin makuun.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)