Vaalidebatti: Elo vs. Suvanto
Kaikki mielenterveysasioihin liittyvät toimet eivät ole hyvinvointialueen vastuulla. Myös kaupungilla on roolinsa palveluiden parantamisessa.
Suvanto: Kaupungilla on hyvinvointialueen rinnalla vastuunsa erilaisissa mielen hyvinvoinnin kehittämistoimissa. Esimerkiksi koulut ovat näkyvä osa-alue tällä sektorilla.
Elo: Ensi valtuustokauden aikana käynnistyy täysin uusi palvelukokonaisuus, jossa isossa osassa on nimenomaan lasten ja nuorten hyvinvointi. Ei puhuta pelkästään koulutuksesta tai kasvatuksesta, vaan nähdään ikäluokka eli lapset ja nuoret kokonaisuutena.
VS: Hyvinvoinnissa on tärkeää, kun yläkouluiässä tullaan murrosikään, niin usein mielenterveyteen liittyvät haasteet nousevat esiin. Pitäisi yhtäkkiä päättää mihin haluaa kuulua ja miksi haluaa tulla. Tämä tuo nuorille paljon paineita.
PE: Ydinajatuksena on tuoda kerralla kaikki tarvittavat palvelut lasten ja nuorten saataville, eikä hajallaan ja eri sektoreittain. Erilaiset opiskeluhuollon palvelut pitää olla kaikkien saataville. Kaikki se tehdään hyvässä yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa.
VS: Kouluvalmentajat olisivat juuri niitä turvallisia aikuisia, joita olisi helppo kohdata tavallisessa kouluarjessa. Meidän pitää saada mahdollisimman kattavasti varsinkin yläkoululaisille tukipalveluita. Pelkästään opettajat tai terveydenhoitajat eivät riitä.
PE: Nuorisovaltuusto onkin tehnyt aloitteen kouluvalmentaja-asiasta ja se otettiin SDP:n aloitteesta budjettiin mukaan. Voidaan tavallaan myös puhua nuorisotyöstä kouluissa. Eli tuodaan entistä enemmän turvallisia aikuisia mukaan lasten arkeen.
VS: Liian suuret koulut aiheuttavat myös omia ongelmia, opiskelijamäärät pitäisi säilyttää kohtuullisina. Opettajilla ei silloin ole tarpeeksi aikaa kuunnella ketään yksittäistä oppilasta. Opettaminen on kuitenkin se opettajien päätyö.
PE: Tarvitaan siis positiivisuutta, tulevaisuuteen katsomista ja toisista välittämistä. Yhteisöllisyyteen panostaminen on keskeisimpiä asioita siinä, että jokainen voisi löytää sen oman paikkansa koulusta ja tuntee olonsa siellä turvalliseksi.
VS: Isojen koulukompleksien ongelma on se, että opettajat saattavat jäädä tosi etäisiksi. Opettajien kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan muutenkin kuin opettajan ja oppilaan välisestä asetelmasta.
PE: Koulu alustana -mallissa lähestytään koulupäivää kokonaisuutena, jonne tuodaan myös nuorisotyötä ja toimivaa kerho- ja harrastustoimintaa, ja jossa jokainen tulee kohdatuksi joka päivä.
Heikki Möttönen



















