Alkoholittomia juomavaihtoehtoja valitaan yhä useammin
Juomatottumuksissa on viime vuosina tapahtunut muutosta ja yhä useampi haluaa palautua hyvinvointiaan vaalien. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia kulutustottumuksia kyseenalaistetaan.
Moni tunnistaa ne hetket, joissa tuntuu, että on "pakko nollata" – oli kyse sitten raskaasta työviikosta, tenttiputkesta, erilaisista arjen koettelemuksista tai vaikkapa tipattomasta tammikuusta.
– Nollaamiseen saattaa liittyä ajatus runsaastakin alkoholinkäytöstä, mutta tänä päivänä, kun omaa hyvinvointia ja esimerkiksi unta halutaan vaalia, tulee nollaamisellekin uusia merkityksiä. Nollaaminen on lupa murtautua ulos totutuista rutiineista ja tehdä juuri sitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Joillekin se voi tarkoittaa ystävien seuraa, toisille rauhallista omaa hetkeä. Yksi virkistyy liikunnasta, toinen sohvannurkassa hyvän kirjan ja juoman äärellä. Jonkun mieltä avartaa lasillinen viiniä, kun taas toinen valitsee maistuvan alkoholittoman vaihtoehdon, sanoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström tiedotteessa.
Lindströmin mukaan nykypäivän juomakulttuurissa alkoholi ja alkoholittomuus eivät ole toistensa vastakohtia ja toisiaan pois sulkevia. Alkoholittomat juomat ovat tasavertaisia vaihtoehtoja kahvin, teen ja virvoitusjuomien rinnalla, ja kuluttajat voivat vaihdella valintojaan tilanteen ja tunnelman mukaan.
– Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Alkoholista ei välttämättä haluta luopua, mutta alkoholittomia juomavaihtoehtoja valitaan yhä useammin.
– Niistä ajoista, missä ennen limppari oli ainoa alkoholiton vaihtoehto, on tultu todella pitkälle.
Nollaus-kampanja näkyy Alkon myymälöissä ja eri kanavissa 9. tammikuuta alkaen.
– Moni kiinnittää juhlakauden jälkeen entistä enemmän huomiota hyvinvointiin ja tipaton tammikuu on jo käsite. Haluamme antaa nollata-verbille ihan uuden merkityksen ja päivittää käsitteen tälle vuosikymmenelle. Humalahakuisuuden sijaan moni haluaa palautua arjesta yhä tervehenkisemmin ja nollata iloisesti alkoholittomien juomien laajasta makukirjosta nauttien. Tähänkin meidän valikoimamme vastaa: laadukkaita holittomia tämän päivän nollaamiseen. Vastaamme hyvinvoinnin trendiin, korostaa Lindström.
Alkossa alkoholittomien juomien myynti on selkeässä nousussa, vuodesta 2016 on myynti noussut 120 000 litrasta 620 000 litraan. Kuluttajien makutottumukset ovat monipuolistuneet. Laadun, makuelämysten sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys on korostunut.
– Alkoholittomuus on iso globaali trendi ja markkinan odotetaan kasvavan kansainvälisesti vuosittain seitsemän prosenttia seuraavien lähivuosien ajan. Olemme vahvasti mukana kehittämässä suomalaista juomakulttuuria ja haluamme tarjota kattavan, asiantuntevasti valikoidun kokoelman myös alkoholittomia juomia.
Alkoholittomien juomien makumaailmoihin pääsee tutustumaan kevään aikana, kun Alko järjestää myymälöissään alkoholittomien tuotteiden maistatuksia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















