Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut
Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle on tärkeää joulukinkun kotimaisuus. Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia ja kotimaisuuden tärkeyttä.
Lihatiedotuksen Kantar Agrilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisista melkein 80 prosenttia aikoo syödä tänä joulua kinkkua. Kinkkua syövien osuus on noussut sitten vuoden 2021.
– Joulu on perinteiden juhlaa myös ruokapöydässä. Ja ehkäpä tutut perinteet tuovat iloa nimenomaan tämän hetken sekavan maailmatilanteen keskellä. Joulukinkkua syövien osuushan on alkanut nousta koronavuosien aikaan, ja näyttää yhä jatkuvan, pohtii Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi tiedotteessa.
Joulukinkun syöjien profiili noudattaa ylipäätään viime vuosien tutkimuksista tuttua lihan syönnin profiilia: todennäköisimmin syöjä on mies pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Mutta katsottiinpa kuluttajaryhmiä mistä näkökulmasta tahansa, syöjiä on aina vähintään noin 70 prosenttia joukosta, eli joulukinkun syönti on pitkälti yhteinen kokemus.
Myös kinkun ostaminen on huipussaan, samoissa lukemissa syönnin kanssa. Ostetun kinkun pitää useimmille olla nimenomaan kotimainen.
Perinteiden ylläpidosta huolimatta maailma muuttuu, ja jouluperinteet sen mukana. Joulukinkku tai korvaava tuote jää hankkimatta noin yhdelle kymmenestä kuluttajista. Useimmiten joulukinkku korvataan kalkkunalla, kasviproteiinituotteilla, kalalla, riistalla ja muulla liharuoilla.
– Mitä joulupöytään kattaakaan, kannatta muistaa, että kotimaisista raaka-aineista koottu joulupöytä paitsi maistuu hyvälle, on myös kestävä ja hyvinvointia luova valinta. Ja paras joulumauste on yhdessäolo ja ruokailo, toteaa Syväniemi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















