Väitös: Täydennyskoulutus tehokas tapa parantaa hoitajien persoonakeskeisen hoitotyön osaamista
Turun yliopiston väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin täydennyskoulutusintervention vaikuttavuutta hoitajien persoonakeskeisen hoitotyön osaamiseen ikääntyneiden ympärivuorikautisessa palveluasumisessa.
Persoonakeskeisellä hoitotyöllä viitataan hoitotyöhön, jossa huomioidaan ikääntyneen ihmisen yksilöllisyys. Sen on osoitettu parantavan ympärivuorokautisessa palveluasumisessa hoidon laatua, asukkaiden elämänlaatua sekä hoitajien työtyytyväisyyttä. Jotta persoonakeskeinen hoitokulttuuri vahvistuisi, siihen tarvitaan riittävää osaamista ja kollektiivista sitoutumista.
– Persoonakeskeistä hoitokulttuuria tarvitaan, sillä asukas on jokapäiväistä elämäänsä elävä ihminen. Ikääntyneellä asukkaalla on elettyä elämää takana, mutta myös vielä elettävänä. Vuorovaikutus, asukkaan osallistuminen päätöksentekoon ja hoitajien läsnäolo korostuvat tässä. Näillä on vaikutusta elämän merkityksellisyyden kokemukseen, toteaa väitöskirjatutkija, TtM Mari Pakkonen tiedotteessa.
Persoonakeskeisessä hoitotyössä ei keskitytä pelkästään sairauksien hoitoon, vaan huomioidaan asukkaan persoonaan ja elämänhistoriaan liittyvät erityispiirteet, joilla on vaikutusta päivittäisiin toimintoihin ja jokapäiväiseen elämään.
– Asukkaiden toive elää omannäköistä elämää ympärivuorokautisessa palveluasumisessa on mahdollista toteuttaa, sanoo Pakkonen.
Pakkosen väitöstutkimuksessa tarkasteltiin hoitotyöntekijöille suunnatun koulutusintervention vaikuttavuutta ja hyväksyttävyyttä ikääntyneiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Tulosten perusteella hoitajien persoonakeskeisen hoitotyön osaaminen parani intervention myötä. Asukkaat sekä heidän läheisensä kokivat hoidon ilmapiirin muuttuneen persoonakeskeisemmäksi. Lisäksi hoitotyön esihenkilöt vahvistivat, että koulutuksen tuomia muutoksia havaittiin käytännön hoitotyössä.
Interventioon osallistuneissa yksiköissä esimerkiksi yksilöllisempi vuorokausirytmin huomioiminen, elämän loppuvaiheen toiveiden toteutuminen, yksilöllisten aktiviteettien järjestäminen sekä hoitajien yhteistyö paranivat.
– Hoitokulttuurin muutos vahvistamalla persoonakeskeisen hoitotyön osaamista voi vaikuttaa hoidon laatuun, asukkaiden elämänlaatuun sekä hoitajien työtyytyväisyyteen, joihin juuri tänäkin päivänä on kiinnitettävä huomiota, Pakkonen huomauttaa.
Pakkonen esittää väitöskirjansa The effectiveness of the educational intervention on professional nurses’ person-centred care competence julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa keskiviikkona 18. joulukuuta kello 12 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteydellä.
Vastaväittäjänä on professori Eija Paavilainen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Riitta Suhonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
Väitöskirja on yliopiston julkaisuarkistossa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















