Sivuston käyttö vaatii selaimen JavaScript -tuen.
Lue näköislehti
Ota yhteyttä
Valikko
Tumma teema
Etusivu
Lue näköislehti
Juuri nyt
Uutiset
Urheilu
Kaupunki
Kulttuuri
Viihde
Sarjakuva: Kummitus
Hyvä elämä
Koti
Työ
Liikenne
Lifestyle
Matkailu
Maku
Mielipide
Kolumni
Info
Toimitus
Mediamyynti
Jakelupalaute
Yhteystiedot
Mainosartikkelit
Väitös
Väitös
Aurinkoenergia-alan startupit Itä-Afrikassa ovat energiamurroksen edelläkävijöitä
Väitös
Väittelijä kehitti monitoimisen älymateriaalin, joka varastoi energiaa ja vaihtaa väriä
Väitös
Väitös: Asumisen “kohtuuhintaisuus” epäselvä käsite
Väitös
Väitös: ”Ultraprosessoitu” ei kerro koko kuvaa kasvipohjaisista elintarvikkeista
Kaikki ultraprosessoidut elintarvikkeet eivät ole ravitsemuksellisesti samanlaisia. Jasmin Raidan väitöstutkimuksen mukaan erityisesti fermentointi voi mahdollisesti lisätä kasvipohjaisten tuotteiden hyödyllisiä yhdisteitä, kun taas voimakas teollinen prosessointi voi vähentää niitä. Tutkimuksessa tarkasteltiin erilaisten prosessointimenetelmien vaikutuksia kasvipohjaisiin proteiinirikkaisiin elintarvikkeisiin.
Väitös
Väitös: Palliatiivinen hoito aloitetaan haimasyöpäpotilailla usein liian myöhään
Väitös
Väitös: Immuunivastetta säätelevä proteiini voi myös auttaa leukemiasoluja selviytymään luuytimessä
Väitös
Uhan kasvaessa mielipiteet muuttuvat
Monet mieltävät sodan ja turvallisuuspolitiikan asioiksi, jotka ovat kaukana omasta arjesta ja jotka kuuluvat ainoastaan poliittisille päättäjille ja sotilasasiantuntijoille. Maailman turvallisuustilanteen muutokset vaikuttavat kuitenkin myös kansalaisten käsityksiin puolustuksesta, sotilasyhteistyöstä ja kansainvälisistä liittoumista. Mutta kun uhkan koetaan olevan lähempänä, arvioimme aiempia käsityksiämme uudelleen.
Väitös
Tekoälyn käyttöä rekrytoinnissa säännellään monin tavoin, mutta työnhakijan suoja on puutteellinen
Väitös
Väitös: Riittävä sosiaalinen turva esti ylisukupolvista huono-osaisuutta jo 1800-luvulla
Väitös
Väitös: Eturauhassyövän muuttuva hormoniviestintä kytkee hoitoresistenssin solujen stressinsietoon ja liikkuvuuteen
Väitös
Vyötärölihavuus kolminkertaisti nuorten aikuisten kryptogeenisen aivoinfarktin riskin
Kolmasosa nuorten aikuisten aivoinfarkteista on kryptogeenisiä eli niille ei löydetä selittävää syytä. Vyötärölihavuus voi olla tärkeä riskitekijä, johon puuttumalla näitä aivoinfarkteja voitaisiin ehkäistä, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus.
Väitös
Väitös: Varhaiskasvatus tukee heikommista taustoista tulevien lasten oppimista – myös Suomessa
Väitös
Väitös: Naiset pääsivät kunnolla mukaan kilpaurheiluun Suomessa vasta 1900-luvun viimeisellä neljänneksellä
Väitös
Diabetesta sairastavilla kohonnut sydänriski – vaikka sydämen verenkierron kuvantaminen näyttäisi normaalilta
Väitös
Tutkijat löysivät uusia keinoja tehostaa hermoston korjautumista MS-taudissa
Väitös
Tieto pihkan hyödyistä haavanhoidossa tarkentuu
Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus antaa entistä tarkempaa tietoa siitä, miten havupuiden pihkasta saatavat aineet edistävät haavan paranemista.
Väitös
Mitä jos seuraava lääkärikäyntisi päättyisi luontolähetteeseen?
Luonnossa vietetty aika edistää mielenterveyttä, toimintakykyä ja pärjäämistä. Vaikka tutkimusnäyttö on vahvaa, on tiedon soveltaminen terveydenhuollossa lapsen kengissä.
Väitös
Väitös: Uusia menetelmiä kuurosateiden tarkempaan lähihetkiennustamiseen
Voimakkaiden kuurosateiden tarkempi lähihetkiennustaminen on tärkeää, jotta äkillisistä sääilmiöistä, kuten äkkitulvista, voidaan varoittaa. Ilmatieteen laitoksen tutkija Jenna Ritvanen esittelee väitöstyössään uusia menetelmiä, joilla voidaan parantaa nopeasti kehittyvien sateiden ennustamista.
Väitös
Väitös: Tiheä merikotkakanta heikentää pesimämenestystä
Väitös
Kasvomurtuma voi peittää alleen vakavan oheisvamman