Messiaenin teoksia Tuomiokirkossa
Merkittävän ranskalaisen säveltäjän ja urkurin Olivier Messiaenin (1908–92) kaksi teosta kuullaan Turun tuomiokirkossa. Lauantaina 23. marraskuuta kello 13.30 urkupenkille istahtaa Tuomiokirkkoseurakunnan urkuri Markku Hietaharju, joka soittaa teoksen La Nativité du Seigneur, Vapahtajan syntymä. Messiaenin musiikin mysteerien äärellä tuomiorovasti Aulikki Mäkinen lukee omia tekstejään teokseen liittyen.
Toisena konserttina kuullaan samana päivänä kello 16.30 Quatuor pour le fin du Temps, Aikojen lopun kvartetto, jonka esittävät yhdessä viulisti Annika Sinisalo, klarinetisti Sanna Enström, sellisti Andreas Helling ja pianisti Tuuli Lempa.
Messiaenin tuotanto koostuu pääasiassa urkumusiikista, mutta hän sävelsi myös oopperan ja sinfonian. Pianonsoitossa hän oli itseoppinut ja aloitti säveltämisen jo 8-vuotiaana. Messiaenin monipuolista musikaalisuutta täydentää rajoja rikkova sävellystyyli. Hänen tuotantonsa rakentuu monenlaisesta materiaalista: kaikkeen gregoriaanisesta laulusta itämaisuuteen, elektronisesta musiikista lintujen lauluun, olihan hän myös lintujen tutkija.
Messiaen oli lisäksi synesteetikko eli hän näki musiikin väreinä. Sävellyksissä näkyy merkintöjä näistä väreistä, tavallaan ohjeina muusikoille. Ensikuulemalta Messiaenin teokset saattavat kuulostaa moderneilta, jonkun korvaan jopa oudoilta. Tuomiokirkossa esitettävissä kahdessa suurteoksessa säveltäjän kieli on kuitenkin helpommin lähestyttävissä kuin joissakin muissa Messiaenin myöhemmissä teoksissa.
Markku Hietaharju kertoo, että La Nativité du Seigneur tarjoaa maalauksellisia kuvia otsikon tapahtumista. Sen jokainen osa on muodostunut klassikkoteokseksi.
– Musiikki vaihtelee uskomattoman intensiivisistä meditaatioista loisteliaisiin toccatoihin, kuvailee Hietaharju tiedotteessa.
Toccata on taidemusiikin kosketinsoitinsävellys, joka vaatii esittäjältä teknistä taituruutta.
Lempa kuvailee Aikojen lopun kvartettoa mestariteoksena, jonka aikana kuulijakunta pysähtyy ja hiljentyy täysin tunnelman äärelle. Tuomiokirkon miljöö tarjoaa erityisesti soolosoitinten osuuksille valtavan upean akustiikan.
– Teoksessa ajantaju katoaa soittajilta ja kuulijoilta. 45 minuuttia menee hetkessä erilaisissa tunnelmissa pohdiskelevasta raivokkaaseen, Lempa kertoo.
Teoksen nimi, Aikojen lopun kvartetto, saattaa kuulostaa raskaalta eläessämme nyt niin poikkeuksellisia aikoja. Tuulahduksen epätoivosta musiikkiin tuo myös se, että Messiaen sävelsi kvarteton ollessaan sotavankina Saksassa 1940–42. Silti teoksen musiikissa kuuluu toivon kaiku.
– Konfliktien runnoma maailma on kuitenkin maallisen lohduttomuudenkin keskellä toiveikas. Kvartetto loppuukin Jeesuksen ikuisen elämän ylistyslaulu -nimiseen hartaaseen ja hurmioituneen kirkkaaseen osaan, Lempa kuvailee.
Kirkkovuoden pyhä tuomiosunnuntai on tänä vuonna 24. marraskuuta. Pyhän tekstit ovat Johanneksen Ilmestyksestä. Teksti on ollut suurena inspiraationlähteenä kvartettoteokselle. Molemmat Messiaen-konsertit ovat juuri tämän pyhän alla.
Konsertteihin on vapaa pääsy.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)