Komea sähköjuhta Koreasta – koeajossa KGM Torres EVX 2WD 207 hv Sapphire
Sähköautojen yleistyminen panee automarkkinoiden kakkua uusjakoon ja Suomeenkin tuuppaa uusia automerkkejä solkenaan. Yksi uusimpia tulokkaita on eteläkorealainen KGM, joka ahmaisi parisen vuotta sitten sisuksiinsa maastoautoja jo 1950-luvulta asti valmistaneen SsangYongin. Viimeksi mainittuja myytiin 2010-kuvulta alkaen Suomessakin, mutta menestys jäi vaatimattomaksi. Liekö sitten syynä automerkin ehkä liiankin eksoottinen nimi tai melkoisen näkymätön markkinointi.
Yrityskaupassa ostettiin maastoautovalmistajan osaaminen. Lopputuotteita myydään nyt Suomessa KGM-merkkisinä, joista koeajoon otettiin SsangYongin maasturiajattelua kunnioittava täyssähköinen KGM Torres EVX.
Ensimmäinen ajatus on, että onpas se iso auto. Muodot ovat nykymittapuulla melkoisen kulmikkaat, mutta mistään silmiä raastavasta kuutionissanista ei sentään ole kysymys. Torres muistuttaa etenkin takavasemmalta tiirailtuna Range Roveria. Keula on aasialaiseen tapaan hillitty.
Tilaa on sisällä varsin muhkeasti ja penkit ovat mukavat. Myönteisen yllätyksen tuottaa myös peräpään tavaratila, joka on sähköautolle suorastaan hulppea.
Kojelaudan näytöt muodostavat selkeän kokonaisuuden. Ohjauspyörässäkin on säädintä ja nappia kaksin käsin, mutta silti keskikonsolin monitoiminäyttö toimii vain hipaisulla. Isossa autossa sinne on aika kurkottaminen, joten valikkojen selaaminen ratista tai erillisestä säätimestä olisi tervetullut ratkaisu.
Torresilla ajaminen tuntuu mukavan juhlavalta. Meno on pehmeää ja miellyttävää, joskin jarrut nyppäävät kiinni sangen ärhäkkäästi.
Tien päällä äänimaiseman täyttävät monenlaiset piipitykset ja signaaliäänet. Sallitun nopeuden ylittäminen muutamalla kilometrillä tunnissa saa kaaran pimputtamaan villisti, samoin kuin alle sallittuun nopeuteen palaaminen. Ei kovin kätevää matka-ajossa, jossa ei aina edes pysty turvallisesti laskemaan nopeutta millintarkasti liikennemerkin kohdalla. Myös peruutustutkan näyttösäde on aika suppea, sivuille siitä ei juurikaan näe.
Omat lisäkilistyksensä tuovat nopeuskamerat sun muut toimenpiteet, jota kuljettaja tekee. Vilkkukin on melkoisen äänekäs ja naputtava. No, ehkä näitä saa säädeltyä jostakin.
Mutta nämä jäävät ehkä turhaksikin nurkumiseksi. Kokonaisuutena Torres on miellyttävä ja ennen kaikkea tilava sähköautokokemus. Silmiä pitää hieraista pariinkin kertaan huomatessa, että valmistaja antaa ajoakulle peräti miljoonan kilometrin tai seitsemän vuoden takuun. Täydellä akulla pitäisi päästä kaupunkiajossa suhistelemaan yli 600 kilometriä.
Hinnaksi malleille on lyöty hieman yli 40 000 euroa. Se ei ole isosta sähköautosta paha hinta.
Ominaisuudet
• Malli: EVX 2WD
• Teho: 208 hv
• Vääntö: 339 Nm
• Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,1 s
• Huippunopeus: 175 km/h
• Akun kapasiteetti: 73 kWh
• Toimintamatka (WLTP-kaupunki):
635 km
• Toimintamatka (WLTP-yhdistetty):
462 km
• Hinta: 43 900 €
Teemu P. Peltola

















