Turku-tuotteille on kysyntää
Tarinat kiehtovat ulkomaalaisiakin turisteja
Kristiinankadulla sijaitseva Kui Design on kauppa täynnä Turku-aiheisia tavaroita. Se sai alkunsa kun kaksi muotoilijaopiskelijaa havahtuivat 17 vuotta sitten siihen, että Turusta puuttui luova matkamuisto ja Turku-tuote. Nyt jo turkulaistuneet, mutta syntyjään uusimaalaiset Rebekka Ketola ja Anna Hormio miettivät ”kui se on mahdollista”.
– Viehätyimme kumpikin Turusta, joka on sopivan pieni ja kulturelli kaupunki. Huomasimme jo opiskeluaikoinamme selkeän puutoksen Turku-teemaisille jutuille, ja halusimme nostaa uutta kotikaupunkiamme esille oman työmme kautta, kertoo Hormio.
Kui Design on profiloitunut pitkälle Turku-aiheisiin ja liikkeen tuotteista 80 prosenttia on syntynyt nimenomaan paikallisten ilmiöiden pohjalta.
– Teemme tätä aika lailla huumorilla ja pilke silmä kulmassa. Turusta ja turkulaisuudesta pystyy ammentamaan monenlaista ideaa muotoilutuotteisiin, Hormio kertoo.
Yritys sai nimekseen tietenkin turkulaisittain Kui.
– Istuimme Rebekan kanssa Turun torilla, ja mietimme voiko tämän turkulaisempaa nimeä olla yritykselle, Hormio muistelee.
Kumpikin on valmistunut muotoilijaksi Turun ammattikorkeakoulun Mynämäen pisteeltä. Opiskelujen ohessa he suunnittelivat jo tuotteitaan.
– Kuljimme kaupunkilautta Förillä joka päivä silloiselle Manillassa sijaitsevalle työhuoneellemme. Föri kuulosti meistä todella hauskalta sanalta. Förihän on meille kaiken alku ja juuri, sillä ensimmäinen Turku-tuotteemme syntyi nimenomaan tämän kaupunkilautan inspiroimana, Hormio muistelee.
Kaupassa käyvät niin turistit kuin paikalliset, sillä Kui Designin tuotteet ovat trendikkäitä, mutta toisaalta ne sopivat myös matkamuistoiksi tai lahjoiksi. Kui Desingin hittituotteita tänä kesänä on esimerkiksi yrityksessä suunnittelijana työskentelevän Henna Jaakkolan kuvittama Turun murre -kassi.
– Turkulaiset ovat ottaneet meidän tuotteemme myös iloisesti vastaan. Moni turkulainen vie esimerkiksi Tampereella käydessään tutuilleen tai sukulaisilleen tuliaisiksi surullisen kuuluisan Funikulaari-julisteen tai Piispis-kuosista valmistettuja sisustustyynyjä tai kassin, Hormio hymyilee.
Hormion mukaan turkulaisuudesta riittää ammennettavaa ja luovia ideoita loputtomiin. Ja sen lisäksi on vielä Turun saaristo, josta voi ideoida aina lisää.
– Haluamme olla ajan hengessä mukana. Itsekin ihmettelin alkuun, että mikä ihme on piispis, kun yksi asiakas ehdotti meitä suunnittelemaan piispiksestä oman tuotteensa.
Piispistä ja muitakin juttuja on pitänyt välillä selitellä jopa ulkomaalaisille turisteille, mutta ihan kaikkea ei edes pysty kääntämään Turun murteesta välttämättä englanniksi. Hormion mukaan turistit ovat kuitenkin ihan fiiliksissä, kun he saavat kuulla tarinan tuotteen takana.
– Esimerkiksi kun käännät ”onk nakei” englanniksi, niin kyllä sitä vähän pidemmän kaavan myötä pitää avata, hän toteaa.
Kui Design tekee yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.
– Haluamme suosia paikallisia ompelijoita tai puuseppiä alihankkijoina. Iso osa meidän tuotteista ommellaan ihan tässä ”toispual jokkee”. Myymämme kahvi tulee taas esimerkiksi kaarinalaiselta kahvintuottajalta, kertoo Hormio.
Marianne Rovio
Vuoden turkulaisin yritys -kisan finalisteja ovat Ravintola Dennis, Leluliike Casagrande, Kakola Brewing, Linnateatteri, Kui Design ja Nightclub Marilyn. Voittaja julkistetaan Turun päivänä 15. syyskuuta. Kisan järjestävät Turkuseura ja Turku Center.
















