Liiku talvella -kampanjassa kuntoiltiin 520 786 kilometriä
LiikUn ja neljänkymmenen kunnan yhteisessä LiikU talvella -kampanjassa liikuttiin 10.1.–31.3. 520 786 kilometriä seuraavista talven ulkoliikunta-lajeissa: hiihto, kävely, sauvakävely, juoksu, lumikenkäily, potkukelkkailu, luistelu, retkiluistelu, pyöräily ja maastopyöräily sekä soveltava liikunta. Kampanjan tavoitteena oli haastaa lounaissuomalaisia liikkeelle omien kilometritavoitteiden mukaan, sekä osallistua samalla kuntien väliseen kisaan.
– Aikainen talvi antoi hyvän alun talvilajien harrastamiseen, mutta alkuvuoden aikana vaihdelleet kelit tekivät omia haasteita pakkasen ja liukkauden kanssa, sekä myös haasteita latujen, sekä luistinratojen kunnossapidon kanssa. Siitä huolimatta monipuolinen kampanjan lajivalikoima antoi mahdollisuuden monipuoliseen ulkoliikuntaan, toteaa LiikUn terveysliikunnan kehittäjä Juha Koskelo tiedotteessa.
Kampanjan suoritukset kirjattiin pääsääntöisesti Liikkuen Läpi Vuoden -sovellukseen, mutta myös liikuntakortteja ja kirjausvihkoja oli käytössä osassa kunnista. Kunnat kisailivat kolmessa eri sarjassa, jossa tulokset ja sijoitukset määräytyivät kaavalla: suoritetut kilometrit suhteutettuna kaupungin / kunnan asukaslukuun.
LiikU talvella -kampanjassa alle 5 000 asukkaan sarjan voitti Kustavin kunta, yli 50 00 asukkaan sarjan Parkanon kaupunki ja yli 10 000 asukkaan sarjan Kankaanpään kaupunki. Voittaja kunnat olivat saaneet kuntalaisia mukaan liikkumaan eri liikuntamuodoissa ja eniten suorituksia oli tullut kävelyssä. Seuraavaksi eniten kilometrejä tehtiin hiihdossa ja talvipyöräilyssä.
Kampanja järjestettiin yhteistyössä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n eli LiikUn sekä kampanjaan osallistuvien kuntien liikuntavirastojen kanssa ja se on yksi kolmesta Liikkuen läpi vuoden kampanjakokonaisuudesta, joista seuraavana starttaa LiikU Haastepyöräily -kampanja vapunaattona.
LiikU ja kunnat arpovat kaikkien liikkujien kesken palkintoja, joista ilmoitetaan voittajille erikseen. LiikUn pääpalkintoina, arvotaan kolme Firstbeat Life -hyvinvointimittausta (á 200 euroa).
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)