Pääkirjoitus: Ratapihan myllertäminen alkaa
Kaksoisraiteen rakentaminen Kupittaan ja päärautatieaseman välille alkaa. Työmaa näkyy ja kuuluu ja vaikuttaa liikenteeseen parin vuoden ajan. Projekti kattaa viiden sillan tai alikulkusillan rakentamisen sekä ratapihan kunnostamisen. Ratapiha saa uusia asemalaitureita. Asemapalveluja suunnitellaan ratapiha-alueen viereen nousevan LogoHub-parkkitalon yhteyteen. Helsingin-junien pitäisi palata rautatieasemalle ensi vuoden joulukuussa. Tampereen-junat pääsevät uusille laitureille jo ensi heinäkuussa.
Ratapihakadulla suljetaan kaistoja ainakin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Suurin suma on Logomon sillan ja Ajurinkadun risteyksessä. Haittaa on ensi vaiheessa 1–1,5 kuukauden ajan.
Samaan aikaan alkavat myös työt Uudenkaupungin suuntaan. Suurinta liikennehaittaa aiheuttaa Koulukadun sillan purkaminen ja uuden sillan rakentaminen. Rata pidetään avoinna junaliikenteelle lyhyitä katkoja lukuun ottamatta. Töiden aloitus on myöhässä. Ne käynnistyvät todenteolla lokakuun puolivälissä. Liikenne ruuhkautuu, sillä kolmen kaistan sijasta käytössä on töiden ajan vain kaksi.
Tavararatapiha siirtyy ensi vaiheessa Iso-Heikkilään pois työmaan alta. Se tuskin on lopullinen tavaravaunujen järjestelyratapiha. Toiveissa on tavararatapihan siirtäminen vielä kauemmas keskustasta. Asiasta käydään syksyn aikana MAL-neuvotteluja.
Kupittaa, päärautatieasema ja satama ovat myös keskeisiä investointikohteita. Kupittaalla odotetaan kannen rakentamista moottoritien ja junaradan ylle. Kupittaan ja Itäharjun yhdistävä kansi mahdollistaa ammatti-instituutin Taito-kampuksen ja satojen tuhansien kerrosneliömetrien rakentamisen asunnoiksi ja toimistoiksi.
Ratapihalle suunnitellaan areenaa, elämyskeskusta, asuntoja ja matkakeskusta. Satamassa suunnitelmissa on uusi Ferry-terminaali, Historian ja tulevaisuuden museo sekä Linnanniemen alue.
Nämä kaikki yhdistyisivät junaradan lisäksi myös raitiotiellä, jos sellainen päätetään rakentaa.
Lasse Virtanen