Mielipide: Lyhytnäköistä säästämistä kouluista
Tervetuloa takaisin kouluun! Perusopetuksen opettajat pääsevät jälleen kokemaan, minkälaista on opettaa jopa 30 oppilaan ryhmää. Yksi yrittää karata luokasta, toinen on useammin pois oppitunneilta kuin paikalla, kolmas ymmärtää suomea huonosti, neljäs tarvitsee koko ajan opettajan viereensä istumaan ja viides kaipaa tukea koulun ulkopuolisiin ongelmiin? Puhumattakaan siitä, että jokainen luokassa oleva oppilas tulisi huomioida yksilönä ja opetusta tulisi eriyttää sekä ylös- että alaspäin samanaikaisesti.
Raha ei automaattisesti ratkaise koulutuskentän haasteita, mutta sen puute kyllä näkyy koulujen jokapäiväisessä elämässä. Turku käyttää peruskoulussa opetukseen peräti 12 prosenttia vähemmän rahaa yhtä oppituntia kohden kuin muut opetuksen järjestäjät Suomessa (Turku 66 euroa, keskiarvo 75 euroa/yksi tunti). Kuntien väliset erot ovat suuria. Kaikki oppilaat ympäri Suomen ovat oikeutettuja oppimista parhaiten tukeviin materiaaleihin, mutta silti Turussa koulujen budjetit ovat niin tiukat, että kiristyvässä taloustilanteessa säästöjä etsitään muun muassa oppimateriaaleista.
Yksi konkreettinen Turussa esiin nostettu säästökeino on, että vieraiden kielten tehtäväkirjoja ei joissakin kouluissa enää annettaisi oppilaille käyttöön. Monessakaan lähikunnissa tällaista ei ole väläytelty. Jos suunnitelma toteutuu, turkulaisen oppilaan pitää kirjoittaa työkirjan tehtävien vastaukset vihkoon. Vihkoon siis kertyisi irrallista ja epäloogista ainesta, joka ei edesauttaisi muistiin painamista tai vieraan kielen oppimista.
Itse tehtävän ja vastauksen irrottaminen toisistaan ei tue oppimista eikä muistiin painamista. Opettaja ei saa monistaa tehtävää oppilaille eikä oppilas saa jäljentää tehtävää vihkoonsa. Vihkoon saa kirjoittaa ainoastaan vastaukset, jotta tekijänoikeuksia ei rikota.
Onko lyhytnäköinen taloudellinen hyöty niin suuri, että kannattaa uhrata esimerkiksi turkulaisten nuorten vieraiden kielten oppiminen? Käykö Turussa niin, että ne perheet, joilla on varaa, ostavat itse työkirjat lapsilleen? Jos perheellä ei ole varaa itse ostaa kirjaa, oppilas jää ilman? Epätasa-arvo kasvaa ja maksuton perusopetus jää toteutumatta. Oppilaiden perustaidoissa on nyt jo suuria haasteita.
Työkirjan tehtävien tekeminen vihkoon tulisi lisäämään näitä entisestään. Oppilailla, joilla on oppimisen haasteita, ongelmat tulevat kasautumaan. Meillä Suomessa on ammattilaisten tekemät opetussuunnitelman mukaiset oppimateriaalit. Antakaa opettajien käyttää niitä asianmukaisella, oppimista edistävällä tavalla. Turun kärkihankkeena on saada aikaan maailman paras oppimispolku. Tällaisilla toimilla sitä ei ainakaan saavuteta!
Terhi Ylirisku, huolestunut äiti, vieraiden kielten opettaja