Rajut sateet vaativat syysteillä renkaalta aiempaa parempaa kuntoa
Yli puolet autoilijoista uskoo kuluneiden renkaiden olevan vielä turvalliset, eikä suuri osa kuljettajista myöskään tunne omien renkaidensa kuntoa. Kesärenkaiden urasyvyys on hyvä tarkastaa, sillä kesärenkaiden on kestettävä turvallisina läpi koko sateisen syksyn.
Tuulilasiin vihmova syyssade on hyvä muistutus siitä, että on aika katsoa oman auton renkaisiin.
– Kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton tiessä. Jos urat ovat kuluneet mataliksi, vesiliirron riski kasvaa ja jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora tiivistää tiedotteessa.
Vesiliirrossa auto nousee vesipatjan päälle ja menettää ohjattavuutensa. Suurin syy on liiallinen nopeus, mutta myös renkaiden kunnolla on suuri vaikutus vesiliirtoriskiin.
Nuora muistuttaa rengastestien havainnoista. Uudenveroisella kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon nopeudessa 80 km/h, kun urat ovat seitsemän millimetriä syvät. Sen sijaan kuluneella, noin kahden millin urilla varustetulla kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon jo nopeudessa 70 km/h, joka monesti koetaan sadesäällä maltilliseksi nopeudeksi.
– Laki edellyttää renkaalta vain 1,6 millimetrin urasyvyyden. Kuitenkin testit ja kokemukset osoittavat sen, että se mikä vielä on laillista, ei enää ole turvallista.”
Yleinen turvasuositus sadekelin urasyvyydeksi on neljä milliä. Silloin rengas toimii vielä suunnitellusti ja poistaa vettä auton ja tienpinnan välistä kohtuullisen tehokkaasti.
Mitä märempiä kelit ovat, sitä parempaa kuntoa renkaalta vaaditaan. Renkaiden puutteita voi jonkun verran paikata maltillisella ajotavalla. Se kuitenkin edellyttää sitä, että omat renkaat on tunnettava.
– Huolenaiheena on se, että edelleen suuri osa kuljettajista ei tunne renkaidensa kuntoa, ja huonokuntoisilla renkailla ajavista reilusti yli puolet arvioi renkaidensa kunnon paremmaksi kuin se on. Se aiheuttaa vaaraa kaikille, Nuora sanoo.
Autonrengasliiton viimeisin kuluttajatutkimus tehtiin YouGov Finland -tutkimuslaitoksen kanssa viime syksynä. Siinä havaittiin, että peräti 40 prosenttia autoilijoista arvioi alakanttiin lain vaatiman urasyvyyden tai ei osannut sanoa sitä lainkaan. Vastaavasti 64 prosenttia vastaajista arvioi sadekelin turvallisen urasyvyyden olevan alle neljä milliä.
– On erikoista, että autokoulusta ja aktiivisesta valistuksesta huolimatta tietämättömien kuljettajien osuus pysyy suurena. Ehkä se kertoo siitä, että autossa rengas koetaan välttämättömänä pahana, vaikka se pitäisi nähdä ennen kaikkea turvavarusteena.
Paras aika tarkastaa omien renkaiden kunto on nyt.
– Vaikka kuumin kesä on ohitse, kesärenkailla ajetaan suurimmassa osassa maata vielä lähes pari kuukautta. Renkaiden pitää pysyä turvallisina koko sen ajan, sillä sateita tulee vastakin.
Kuluneen syksyn sateet ovat olleet paikoin rajuja. Kun ilmasto lämpenee, Suomessa koetaan sateita nykyistä useammin ja kovia sateita nykyistä enemmän. Se edellyttää tielläliikkujilta hyvää rengastuntemusta.
Nuora kehottaakin kaivamaan jo nyt esiin rauhallisen ja ennakoivan ajotavan sekä työkalut, joilla renkaan urasyvyyden tarkastaminen käy helposti.
– Jos työntömittaa ei löydy, kahden euron kolikolla urasyvyys on helppo tarkastaa. Kolikon hopeareunus on noin neljä millimetriä paksu, eli jos hopeareunus katoaa uraan, syvyyttä on riittävästi.”
Jos ei, kannattaa suunnata asiantuntevaan rengasliikkeeseen saman tien.
– Alkusyksy on usein hektistä talvirengassesonkia parempi aika rengaskaupoille. Kun kiirettä ei ole asiakasta ehditään palvella hyvin ja samalla voidaan katsoa ajoissa myös talvirenkaiden kunto, mikä on kuitenkin ennen pitkää tehtävä.
Lain vaatiman kesärenkaan minimiurasyvyyden (1,6 mm) tietää vain 36 prosenttia autoilijoista. Sitä vastoin 25 prosenttia vastaajista uskoi ”sakkorajan” olevan 1,4 milliä tai jopa matalampi. Vastaajista 15 prosenttia ei osannut sanoa lain vaatimaa urasyvyyttä.
Kesärenkaan urien sadekelin turvasuosituksen (4 mm) tietää vain 16 prosenttia autoilijoista. Yli puolet eli 64 prosenttia uskoo vähintään kolme milliä, kaksi milliä tai yhden millin urien olevan sadekelillä turvalliset. Turvarajaa ei osannut sanoa lainkaan 12 prosenttia vastaajista.
Tiedot perustuvat Autonrengasliiton Kuluttajatutkimus 2022:een, joka tehtiin yhdessä YouGov Finland -tutkimuslaitoksen kanssa viime marraskuussa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)