Touko- ja kesäkuussa paljon vapaa-ajan fillaritapaturmia
Kadut ovat Suomessa jo pitkälti sulaneet ja pyöräilykausi pääsemässä kunnolla vauhtiin ympäri maata. Katujen puhdistaminen on vielä käynnissä, ja talven aikana kertynyt irtosora voi luoda vaaranpaikkoja pyöräilijöille.
Kevät on Etelä-Suomessa vauhdissa ja lähtökuopissa jo pohjoisemmassakin. Katuja puhdistetaan monissa kaupungeissa, mutta vie viikkoja ennen kuin hiekat on kokonaan siivottu pois. Soraa voi olla paikka paikoin kaduilla todella paljon, sillä talvi oli vaihteleva ja kelit liukkaat.
Ifin henkilöasiakkaiden tapaturmatilastoissa pyöräilyonnettomuudet alkavat lisääntyä huhtikuussa. Eniten niitä sattuu touko- ja kesäkuussa.
– Luonnollisesti, kun pyöräily lisääntyy, tulee onnettomuuksiakin enemmän. Heinäkuussa tapaturmia sattuu vähemmän ennen elokuun koulujen alusta ja arkeen paluusta johtuvaa piikkiä, kommentoi Ifin henkilövakuutusten korvausasiantuntija Anne Koivisto.
Ifin tilastojen mukaan pyörällä kaatuessa tulee tavallisesti ruhjeita ja murtumia käsiin, jalkoihin sekä solisluuhun.
– Hiekoitushiekka voi luistaa alta ja sen takia myös jarrutusmatkat ovat pidempiä, joten siihen on hyvä näin pyöräilykauden alkaessa kiinnittää huomiota. Pyörän kunto on hyvä keväisin tarkistaa ja palauttaa mieleen liikennesäännöt, kertoo Koivisto.
Ifin työtapaturmatilastoja tutkiessa polkupyörätapaturmien kausivaihtelut eivät ole niin selkeitä kuin vapaa-ajan tapaturmissa. Suurin piikki näissä vahingoissa on marraskuussa.
– Jos kulkee työmatkaa pyörällä, sitä todennäköisesti tekee pidemmän kauden kuin vapaa-ajan pyöräilyssä, joka keskittyy luonnollisesti kesään, kommentoi työtapaturmavakuutuksen tuotepäällikkö Mari Alho.
Työmatkalla tapahtuvista pyörätapaturmista suurin osa (84,1 %) sattui kaatumalla. Toiseksi suurin syy oli yhteentörmäys auton kanssa. Noin joka kymmenes vahinko johtaa murtumiin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















