Perinteisellä tavaratalokaupalla keskeinen paikka vaikeimmat vuodet ohittaneen Stockmannin strategiassa
Stockmannin tavaratalo on ollut merkittävä osa Turun keskustan katukuvaa jo 40 vuoden ajan. Viime vuodet ovat olleet Stockmannille vaikeita. Yrityssaneerauksen vuoksi Stockmann muun muassa luopui perinteisestä ruokaosastostaan viime vuonna, mikä herätti kaupunkilaisissa kritiikkiä ja myös huolta Stockmannin tulevaisuudesta Turussa.
Huolelle ei Stockmann-konsernin toimitusjohtaja Jari Latvasen mukaan ole aihetta.
– Turku on ollut Stockmannille strategisesti tärkeä kaupunki ja tulee olemaan sitä jatkossakin, Latvanen vakuuttaa.
Parin viime vuoden aikana sekä konsernitasolla että Turun tavaratalon kohdalla Stockmann on tehnyt paljon muutoksia. Välillä Turun Stockmann oli runsaat pari vuotta kokonaan ilman omaa johtajaa. Helmikuusta lähtien tavaratalojohtajana on toiminut Riikka Mattila.
Muutokset näyttävät kantaneen hedelmää, sillä viime vuonna yhtiön tulos nousi kasvuun.
– Kuluneet vuodet ovat olleet meille ja henkilökunnallemme raskaita. Olen äärimmäisen ylpeä työntekijöistämme, Latvanen toteaa.
Kivijalkakaupan asemasta on puhuttu viime vuodet laajasti. Stockmannin ajattelussa kivijalkakaupalla on tärkeä rooli, vaikka verkkoonkin panostetaan.
– Verkko ja kivijalka eivät ole joko-tai vaan ehdottomasti sekä että. Haluamme panostaa kumpaankin. Kivijalkakauppa onkin kasvussa. Viime vuonna alle 35-vuotiaiden miesten asiakkaiden osuus asiakkaistamme lisääntyi selvästi, Latvanen sanoo.
Verkkokauppa on Stockmannilla ollut kasvussa, mutta kivijalkaan panostamiseen on useita syitä.
– Esimerkiksi kodintuotteet on sellainen tuoteryhmä, jonka kauppa verkossa on kasvanut. Mutta kaikki tuoteryhmät eivät verkossa kaupaksi, mutta kivijalasta niitä ostetaan. Esimerkiksi muoti ei ole toiminut verkossa, Latvanen kertoo.
– Myös kaupunkien välillä asiakaskäyttäytymisessä on eroja. Esimerkiksi turkulaiset ostavat enemmän takkeja kuin muissa kaupungeissa asuvat, hän jatkaa.
Kivijalan merkityksen Latvanen näkee tärkeänä myös sen takia, että monet asiakkaat käyvät katsomassa tuotteita kivijalassa ennen ostopäätöstä.
– Kivijalkaliike on ikään kuin markkinapaikka. Se tuo brändillemme lisäarvoa, Latvanen näkee.
Tulevana kesänä Turun Stockmannilla alkaa remontti, joka jatkuu ensi vuoden puolelle. Remontilla huomioidaan myös Turussa ilmennyt asiakaskäyttäytyminen. Kesän aikana remontti alkaa miesten osastolla ja kodin osastolla.
– Muodin uudistaminen
Ilkka Lappi



















