Nostalginen Turku: Kuningatar Silvia kastoi nimikkopaattinsa
Silja Linen talliin kuulunut Silvia Regina oli 1980-luvulla niitä suurimpia autolauttoja, joka seilasi Suomen ja Ruotsin väliä. Sen ajan suurlautta rakennettiin Turussa Wärtsilän Pernon telakalla ja se laskettiin vesille lokakuussa 1980. Laivan kastajaisia juhlittiin vasta seuraavan vuoden huhtikuussa, mutta niistä kekkereistä tulikin sitten poikkeuksellisen juhlavat.
Laivan kastajaisjuhlat herättivät ennakkoon todella paljon mielenkiintoa, eikä syynä ollut itse kulkuväline. Laivan tilannut ruotsalainen Svea-varustamo oli nimittäin saanut houkuteltua laivan kummiksi itsensä Ruotsin kuningattaren, tuohon aikaan 37-vuotiaan Silvian.
Kuningasparin Turun vierailu alkoi lentoasemalta, jonka verkkoaidan takana tihrusteli jo satamäärin uteliaita ihmisiä. Lentokentältä musta kiiltävä auto kiidätti arvovieraat Marina Palacen hotelliin, jonka ympärillä päivysti myös ihailijoita.
Laiva kastettiin näyttävällä paikalla Wärtsilän vanhan telakan edustalla. Vaikka Silvia Regina oli siis tehty Pansiossa, viimeisteltiin se käyttökuntoon Aurajoen rannassa. Kastajaisten huipennus koettiin, kun Silvia jysäytti omalta korokkeeltaan samppanjapullon laivan kylkeen. Minkkiturkkiin ja harsohattuun sonnustautunut Silvia oli sen verran valovoimainen henkilö, että siinä jäivät niin Kaarle Kustaa kuin presidentti Urho Kekkonenkin selkeästi laivan kummitädin varjoon. Puhumattakaan nyt muista arvovieraista.
Kun laiva oli saanut nimensä, torvisoittokunta pisti parastaan ja arvovieraat siirtyivät kilistelemään telakan konttorin aulaan.
Varsinainen juhlapaikka oli kuitenkin Turun linnan, kuinkas muuten, Kuninkaansali. Ruokalistalta löytyi Lapin tyyliin poronkieltä ja riekkoa. Paikalla olivat kuninkaallisten, valtiojohdon sekä telakkapamppujen lisäksi myös kaikki Turun sen ajan viskaalit maaherra Paavo Aition ja kaupunginjohtaja Väinö J. Leinon johdolla.
Turkulaisen kulttuurielämyksen tarjosivat Brahe Djäknarin ja Flora Körenin maineikkaat ylioppilaskuorot. Turku myös suorastaan kuhisi median edustajista, joita oli saapunut vanhaan pääkaupunkiin sankoin joukoin molemmilta puolilta lahtea.
1600 hytillä varustettu Silvia Regina kastettiin toki Turussa, mutta se aloitti silti liikennöinnin Helsingin ja Tukholman välillä. Silvia Regina kulki tuota reittiä aina vuoteen 1991 asti, kunnes Siljan varustamo hankki taas uudet ja uljaammat paatit risteilevän Suomen kansan iloksi.
Heikki Möttönen



















