Autojen määrä kasvaa Suomessa yli kolme kertaa nopeammin kuin ihmisten määrä

Henkilöautojen lukumäärä kasvaa Suomessa yli kolme kertaa nopeammin kuin ihmisten määrä. Korona-aikana automäärän kasvuvauhti on kiihtynyt huomattavasti. Korona-aikana tahti on nopeutunut eritoten Helsingissä, pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Tahti, jolla henkilö- ja pakettiautojen lukumäärä Helsingissä kasvaa, on kiihtynyt kahden vuoden aikana 164 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla on nykyään liikennekäytössä henkilö- ja pakettiautoja yhteensä 14 257 enemmän kuin ennen korona-aikaa. Uudellamaalla vastaava luku on 21 480 autoa. Lisäys näkyy teillä ja parkkipaikoilla etenkin pääkaupunkiseudulla. Autojen määrä on kasvanut korona-aikana Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa.

Henkilöautojen lukumäärä kasvaa Suomessa yli kolme kertaa nopeammin kuin ihmisten määrä. Korona-aikana tahti on kiihtynyt entisestään.

Autojen lukumäärän kasvu on jatkunut yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 saakka. Kuluvan vuoden alussa Suomessa oli liikennekäytössä henkilöautoja 331 377 enemmän kuin vuoden 2010 alussa. Muutos on 12,5 prosenttia. Samassa ajassa Suomen väkiluku on kasvanut 198 172 ihmisellä. Muutos on 3,7 prosenttia. Tiedot selviävät Tilastokeskuksen ja Liikenne- ja viestintäviraston tilastoista.

Korona-aikana kasvu on kiihtynyt pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla ja kaikissa suurimmissa kasvukeskuksissa. Koronakriisi alkoi maaliskuussa 2020. Eniten autojen määrä on kasvanut Helsingissä.

– Tahti, jolla henkilö- ja pakettiautojen lukumäärä Helsingissä kasvaa, on kiihtynyt 2 vuoden aikana peräti 164 prosenttia. Yhteensä Helsingissä on liikennekäytössä nyt noin 8360 henkilö- ja pakettiautoa enemmän kuin ennen koronaa, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Kasvun nopeutumisen prosentti vertaa vuosia 2018–19 sekä 2020–21. Liikenteessä olevien henkilö- ja pakettiautojen lukumäärä on aiemmin kasvanut Helsingissä vuosittain noin parilla tuhannella.

Uudellemaalle tullut kahdessa vuodessa 21 500 autoa lisää

Pääkaupunkiseudulla on nykyään liikennekäytössä autoja noin 14 200 enemmän kuin ennen korona-aikaa. Tarkka lisäys kuluvan vuoden alun ja vuoden 2020 alun välillä on yhteensä 14 257 henkilöautoa ja pakettiautoa.

– Uudellamaalla ajossa olevien henkilö- ja pakettiautojen lukumäärä on kasvanut korona-aikana noin 21 480 autoa. Lisäys on merkittävä alueella, jossa asuu kolmannes maan väestöstä. Tämä näkyy kyllä teillä ja parkkipaikoilla etenkin pääkaupunkiseudulla, jonne Uudenmaan liikenne paljolti tiivistyy, Kolehmainen kommentoi.

Arkisimmin autojen määrän lisääntyminen näkynee Helsingin kantakaupungissa kadunvarresta pysäköintitilaa etsiskellessä.

– Olemassa oleva pysäköintitila on tärkeää hyödyntää tehokkaasti. Siinä kaupunkeja auttaa pysäköintidata, jota muun muassa pysäköinnin mobiilimaksamisesta kertyy. Datan hyödyntäminen on keskeistä. On mahdollista tietää tarkasti, millä kaduilla ja mihin kellonaikoihin kaivataan keinoja liikenteen ja pysäköinnin ruuhkautumisen lievittämiseksi, Kolehmainen kertoo.

– Jokainen auto on valtaosan ajasta pysäköitynä. Ja jokainen pysäköintipaikan ripeä löytyminen jouhevoittaa kaupunkiliikennettä ja vähentää turhia päästöjä, joita paikan etsiskelystä aiheutuu, Kolehmainen lisää.

Uudellamaalla oli tämän vuoden alussa liikennekäytössä yhteensä 822 048 henkilö- tai pakettiautoa. Pääkaupunkiseudulla lukumäärä oli 512 744. Helsingissä 247 983, Espoossa 133 711 ja Vantaalla 126 270. Espoossa on nyt yhteensä noin 3350 henkilö- tai pakettiautoa enemmän kuin ennen koronaa. Vantaalla lisäystä on tullut noin 2225 autoa.

Samalla kun autojen määrä kasvaa, kasvaa sähköautojen määrä ja osuus autokannasta. Täyssähköautojen määrä Suomessa kasvoi kahden viime vuoden aikana 391 prosenttia. Ladattavissa hybrideissä vastaava nousu oli 219 prosenttia.

– Täysähköautoja tuli Suomen liikenteeseen maaliskuussa 61 prosenttia enemmän kuin helmikuussa. Tammi–maaliskuussa täyssähköautojen ensirekisteröintejä tehtiin 102 prosenttia aktiivisemmin kuin viime vuonna samaan aikaan, Kolehmainen sanoo.

Uudenlaisten autojen yleistyessä niitä koskevat palvelut kehittyvät vauhdilla. Esimerkiksi EasyParkin sovelluksella voi maksaa sekä pysäköintinsä että latauksensa. Suomessa oli kuluvan vuoden alussa 22 921 täyssähköautoa ja 72 363 ladattavaa hybridiä.

Autojen määrän kiihtyvä kasvu on tarpeen huomioida kaupunkisuunnittelussa.

– Tarve kaupunkiliikkumisen sujuvuuden kehittämiselle laajenee väistämättä. Se kannattaa tehdä dataan pohjautuen. Yksi esimerkki ovat parkkihallit, joiden hyödyntäminen kehittää katukuvaa ja helpottaa autoilijoidenkin elämää, Kolehmainen toteaa.

Hyppäys autojen määrässä korona-aikana liittynee useaan koronailmiöön. Korona-aikana on arvostettu yksityisyyttä ja vähennetty joukkoliikenteen käyttämistä. Pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen asema on ollut Suomessa selkeästi merkittävin, joten siellä muutos näkyy eniten. Myös kotimaanmatkailun suosion roima kasvu todennäköisesti näkyy automäärän lisääntymisenä. Korona-aikana Suomessa yksi muuttoliikkeen trendi on ollut liike poispäin keskusta-alueilta ja kaupungeista naapurikuntiin, mikä on kasvattanut yksityisautoilun tarvetta. Lisäksi syntyneiden lasten määrä on viime vuosina kasvanut aiemmista vuosista. Perheen laajeneminen usein kasvattaa tarvetta autolle.

Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa on kaikissa korona-aika kasvattanut autojen lukumäärää. Pori on niistä ainoa, jossa kasvu ei kahden vuoden aikana ylittänyt tuhatta autoa.

Tampereella henkilö- ja pakettiautojen lukumäärä kasvoi vuosina 2020 ja 2021 yhteensä 3366 kappaleella. Oulussa määrä kasvoi 3 792 ja Turussa 1 168 autoa. Jyväskylässä 1 681 autoa, Kuopiossa 1 161, Lahdessa 1 443 ja Porissa 359 autoa.

Tiedot ovat Tilastokeskuksen ja Liikenne- ja viestintäviraston tilastoista. Tilastot kattavat kaikki Suomeen rekisteröidyt henkilö- ja pakettiautot omistajasta ja käyttötarkoituksesta riippumatta.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Harvinaissairauksille osaamiskeskus Varhaan

Väestöstä 6–8 prosenttia sairastaa jotain harvinaista sairautta, jonka vuoksi terveyspalvelut on ihan arkipäivän osa elämää. Arki ei ole mahdollista, jos ei saa apua akuutteihin tilanteisiin. Usein avun tarve on niin spesifiä, että siihen pystytään vastaamaan vain yliopistollisissa keskussairaaloissa. Suomessa nämä palvelut on usein keskitetty.

Lounais-Suomessa valvottu hirvieläinten metsästystä – saldona kaksi sakkoa

Lounais-Suomen poliisi on valvonut hirvieläinten metsästystä lokakuun ja marraskuun viikonloppuina yhteistyössä Länsi-Suomen merivartioston, Metsähallituksen, Suomen riistakeskuksen sekä paikallisten riistanhoitoyhdistysten kanssa. Erävalvontaviranomaiset ovat kuluvan syksyn aikana tavanneet valvontaiskuilla yli 400 metsästäjää. Metsästyksenvalvonta jatkuu kauden edetessä.

Tuorlan Majatalo tuo joulupuodin Kaarinan keskustaan

Tuorlan Majatalo avaa joulupuodin Kaarinan keskustaan joulunajaksi.

Joulun lähestyessä Tuorlan Majatalo tuo jälleen joulupuodin Kaarinan keskustaan. Torin laidan kiinteistössä avautuva puoti on täynnä lahjatavaraa, lähituottajien elintarvikkeita sekä Tuorlan Majatalon omia tuotteita. Puodin yhteydessä kävijöitä palvelee myös pieni kahvila.

Taksinkuljettajan kokeet muuttuvat ryhmäkokeiksi – kokeet keskitetään 12 paikkakunnalle

Traficom uudistaa taksinkuljettajan kokeiden järjestämistä. 17. marraskuuta alkaen kokeet pidetään ryhmäkokeina 12 paikkakunnalla. Uudistuksella parannetaan kokeiden luotettavuutta, turvallisuutta ja sujuvuutta.

Luonnonvarakeskus: Kotimaisen kasvistuotannon lisääminen vahvistaisi huoltovarmuutta

Kasvisten tuotanto on taloudellisesti merkittävä tuotantosuunta Suomessa. Kuva on Oksasen Puutarhasta Paattisilta.

Kotimaisessa kasvistuotannossa on kasvumahdollisuuksia, mutta tuotannon lisääminen vaatii muutoksia koko ketjussa. Tuotannon paikallinen vahvistaminen edistäisi ruokajärjestelmän kestävyyttä ja resilienssiä sekä tukisi huoltovarmuutta.

Sähköpotkulautayritykset toimivat ensi vuodesta alkaen mikroliikenneluvan ehdoilla, ajokielto viikonloppuöille

Liikennepalvelulakiin 1. elokuuta voimaan tulleiden muutosten myötä kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille mikroliikennelupa. Turun kaupunki ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 1. tammikuuta alkaen.

Väitös: Yhteiskunnan monimutkaisten ruoka-, energia-, liikkumis- ja yhdyskuntajärjestelmien tulevaa kehitystä voi ennakoida muttei ennustaa

Tuomas Kuhmonen.

KTT, MMM, dosentti, agronomi Tuomas Kuhmonen tutki tulevaisuudentutkimuksen alaan kuuluvassa väitöskirjassaan mutkikkaiden sopeutuvien järjestelmien vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ennakointia.

Kaavoilla lainvoima – Paraisten keskustaan liki 20 000 kerrosneliötä asuin- liike- ja toimistorakentamista

Valtuuston syyskuussa hyväksymät kaavamuutokset saivat lainvoiman 11. marraskuuta. Paraisten keskustaan tulee liki 20 000 kerrosneliötä asuin- liike- ja toimistorakentamista sekä uutta pelastusasemaa varten.

Kaupunkioravien ongelmanratkaisukyky häiriintyy ihmisten läheisyydessä

Tutkimuksessa oravien piti avata erilaisia pulmapurkin vipuja saadakseen pähkinät. Samaan aikaan puistossa liikkui ihmisiä. Tutkimukseen osallistuneet 64 oravaa tunnistettiin videoilta.

Uudessa tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ihmisten toiminta vaikuttaa oravien ongelmanratkaisukykyyn. Oulussa 15 puistoon vietiin oraville pähkinöillä täytettyjä pulmapurkkeja. Oravien täytyi ratkoa vaativia tehtäviä saadakseen pähkinät.

Väitös: Papit tasapainottivat vuoden 1809 käänteentekeviä tapahtumia

FM Joonas Tammela tarkastelee väitöstutkimuksessaan tavanomaisessa seurakuntatyössä toimineiden pappien tapoja puhua esivallasta ja alamaisuudesta nykyisen Ruotsin ja Suomen alueilla 1780-luvun lopusta ja 1820-luvun alkuun. Väitöskirja osoittaa, että saarnojensa avulla papit vahvistivat itsevaltaisen kustavilaisen yhteiskuntajärjestyksen ihanteita varsin pitkään, mutta samalla muotoilivat julistuksensa eri puolilla valtakuntaa sijanneille paikallisyhteisöilleen sopivin sanankääntein.

Joka toinen kuolonkolari ajetaan ilman ylinopeutta

Joka toisessa kuolonkolarissa ei ajeta ylinopeutta, mutta vauhti on tilanteeseen nähden liian kova.

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa nopeus on kohtalokas tekijä. Joka toisessa tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei kuitenkaan aja ylinopeutta, mutta usein vauhti on tilanteeseen nähden liian kova.

Funikulaari poissa käytöstä toistaiseksi – huolto jatkuu

Funikulaarin moottorin korjaustyöt jatkuvat edelleen. Funikulaari pysyy suljettuna toistaiseksi korjaustöiden ajan.

Tuomas Pippola täydentää Pikkuhuuhkajien ryhmää

Tuomas Pippola.

Pikkuhuuhkajien ryhmään edessä oleviin EM-karsintaotteluihin Romaniaa ja Kosovoa vastaan on jouduttu tekemään kaksi muutosta. Alun perin nimetystä ryhmästä jäävät sivuun BK Häckenin Adrian Svanbäck sekä sunnuntaina Veikkausliigan päätöskierroksella loukkaantunut KuPS:n Samuel Pasanen .

Eläkkeensaajan asumistuen määräaikaistarkastuksia vuodenvaihteessa poikkeuksellisen paljon, päätöksen saaminen voi kestää tavallista kauemmin

Eläkkeensaajan asumistuen määräaikaistarkistuksia tehdään vuodenvaihteessa poikkeuksellisen paljon. Tämä näkyy Kelassa käsittelyaikojen pidentymisenä ja asiakaspalvelun vilkastumisena. Määräaikaistarkistus tehdään, kun tuen myöntämisestä tai edellisestä tarkistamisesta on kulunut kaksi vuotta. Kela lähettää asiakkaalle kirjeen ja ohjeet ennen määräaikaa.

Ajoratoihin maalataan nopeusrajoituksia

Turun katukuvaan ilmestyneet ajoratamaalaukset ovat tulleet jäädäkseen.

Turun kaupunki on tilannut Kuntec Oy:ltä nopeusrajoitussymbolien ajoratamaalauksia 35​ 000 eurolla. Kaupungin alueella on ajoradoilla huonokuntoisia nopeusrajoitussymboleita, jotka ovat uusimistarpeessa. Samalla maalataan puuttuvia nopeusrajoitussymboleita.

Tutkijat selvittivät, miten Itämeren lämpöä voisi hyödyntää energiantuotannossa

SeaHeat-tutkimushankkeessa tehtiin ensimmäinen koko Itämerta koskeva arvio meriveden lämmön hyödyntämisestä energiantuotannossa. Hankkeessa kehitetyn työkalun avulla voi arvioida eri merialueiden käyttömahdollisuuksia lämmönlähteenä vuosisadan loppuun asti.

Linnateatteri etsii uusia komediakäsikirjoituksia

Linnateatteri on profiloitunut komeadiaan. Juha Antikainen ja Emmi Kangas.

Linnateatteri Turussa etsii uusia, suomenkielisiä komediakäsikirjoituksia kevään Lukukomedia-iltoihin. Tavoitteena on löytää hauskoja tekstejä, jotka saattavat myöhemmin päätyä teatterin ohjelmistoon.

Kysely: Neljännes suomalaisten osakesäästötileistä makaa tyhjänä

Suomalaiset avaavat osakesäästötilin yhä useammin, mutta moni jättää tilin tyhjäksi. Danske Bankin kyselyn mukaan suomalaiset kokevat osakesijoittamisen esteiksi rahan puutteen, saamattomuuden ja sijoittamisen vaikeuden. Automaattinen sijoittaminen osakesäästötilille voisi helpottaa monen suomalaisen sijoittamisen aloittamista.

Urheilu

Tuomas Pippola täydentää Pikkuhuuhkajien ryhmää

Tuomas Pippola.

Pikkuhuuhkajien ryhmään edessä oleviin EM-karsintaotteluihin Romaniaa ja Kosovoa vastaan on jouduttu tekemään kaksi muutosta. Alun perin nimetystä ryhmästä jäävät sivuun BK Häckenin Adrian Svanbäck sekä sunnuntaina Veikkausliigan päätöskierroksella loukkaantunut KuPS:n Samuel Pasanen .

Inter nousi kakkoseksi Veikkausliigan maratontaulukossa

Inter on kerännyt toiseksi eniten pisteitä Veikkausliigan historiassa.

Inter nousi päättyneellä kaudella kakkoseksi jalkapalloilun Veikkausliigan maratontaulukossa. Interillä on kasassa 1 200 pistettä. TPS on kahdeksantena 919 pisteellä

Aapo Boström jättää TPS:n

Aapo Boström ja Ivan Piñol (oik.).

Keskikenttäpelaaja Aapo Boström ei jatka Turun Palloseurassa ensi kaudella. Boströmin sopimus TPS:n kanssa päättyi lokakuun loppuun.

Otteluanalyysi: Ilves kaatui Kupittaalla, Interille hopeiset mitalit

Interin fanit juhlivat voittoa ja hopeamitaleja. Kuvakaappaus Ruudun lähetyksestä.

Jalkapalloilun Veikkausliigan ylempi loppusarja eli niin sanottu Mestaruussarja ei sujunut Interiltä toivotulla tavalla mutta kauden päätösottelu oli sinimustilta hyvä esitys. Kaksi nopeaa maalia takasivat voiton Ilveksestä, mikä tarkoitti sitä, että Inter kiilasi Ilveksen ohi kakkoseksi ja varmisti, että ensi kaudella on pelejä myös eurokentillä.

Åboraakkeli: Menikö F-liigan playoff-juna jo?

Miesten F-liigassa marraskuun alun ottelutauko tuli todennäköisesti turkulaisjoukkueille mieluisaan aikaan. Parin viikon ottelutauko antaa joukkueille harjoittelurauhaa ja hiukan aikaa uusien juonien kehittelyyn.

Ivan Piñol jatkaa TPS:n päävalmentajana

Ivan Piñol.

Ivan Piñol jatkaa Turun Palloseuran miesten edustusjoukkueen päävalmentajana kauden 2027 loppuun ulottuvalla sopimuksella. Piñol tarttui turkulaisseuran peräsimeen tammikuussa ja onnistui vaikeista lähtökohdista luotsaamaan TPS:n takaisin Veikkausliigaan. Piñol ja TPS päättivät yhdessä onnistuneen kauden päätöksen jälkeen käyttää espanjalaisvalmentajan sopimuksessa olleen option kahdesta lisävuodesta.