Turun seudun pyöräilykatsaus kokoaa yhteen uudet pyörätiet, opasteet ja huoltopisteet
Valonian toimittama Turun seudun pyöräilykatsaus summaa pyöräilyn edistämisen keskeisiä toimia viimeisen parin vuoden ajalta. 13 kunnan yhteisessä katsauksessa käsitellään pyöräilyn edistämistä useista näkökulmista.
Pyöräilykatsaus on sähköinen tietopaketti, jonka materiaaleja voi käyttää myös päätöksenteon tukena. Katsaukseen on koottu tietoa pyöräliikenteestä ja lakiuudistuksista sekä esimerkiksi karttoja pyöräilyn pääreiteistä, pyöränhuoltopisteistä ja uusista sekä tulevista pyöräteistä.
Monissa kunnissa edistetään kävelyä ja pyöräilyä erillisten ohjelmien kautta. Pyöräilymyönteisyys näkyy uusina väylinä tai vanhojen parantamisena. 12 pyöräilyn pääreittiä on opastettu autoliikenteen opasteiden tyyliin helpottamaan ennakointia ja reitin suunnittelua. Seudulliset reitit yhdistyvät Turun keskustassa, jonne on tekeillä myös viisi julkista itsepalveluperiaatteella toimivaa pyöränhuoltopistettä.
Katsaukseen on laadittu karttakuvaajat tekeillä olevien uudistusten määrästä ja sijainneista, pääreiteistä sekä huoltopisteistä. Katsauksessa havainnollistetaan uusien opasteiden symboleja ja kerrotaan uusista liikennemerkeistä ja lakiuudistuksista pyöräilijän vinkkelistä.
– Turun seudulla, niin kuin koko maassakin, tavoitellaan pyöräilyn määrän merkittävää kasvua mm. osana ilmastotyötä. Pyöräilyn edistäminen sisältyy sekä maakuntakaavoituksen ja liikennejärjestelmäsuunnittelun että kaupunkiseudun MAL-sopimuksen tavoitteisiin. Se näkyy pyöräilyhankkeiden lukumäärän ja siihen satsattujen eurojen määrän kasvuna, toteaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholm katsauksessa.
Turun seudun HEAT-laskelman mukaan pyöräilijämäärän kasvattaminen kahdella prosenttiyksiköllä (8:sta 10 prosenttiin) tuo taloushyötyjä seudulle 20,9 miljoonan euron edestä. Valtaosa taloushyödyistä näkyy terveydenhuollon pienempinä kuluina.
Pyöräilykatsaus havainnollistaa myös esimerkiksi Turun keskustassa toteutettujen nopeusrajoitusten laskemisen hyötyjä. Alhaiset nopeusrajoitukset takaavat kävelijöille ja pyöräilijöille turvallisemman liikenneympäristön. Myös erotellut ajoradat ja selkeät opasteet varmistavat vaarattoman pyöräilyn. Väyläviraston uuden pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan erillinen pyöräilyväylä ei ole välttämätön, kun nopeusrajoitus on enintään 30 km/h.
Pandemia toi mukanaan lähi- ja pyörämatkailubuumin, mikä näkyi myös Saariston rengastiellä. Katsauksen karttaan on koottu Pienen rengastien osuudet, joissa voi polkea erillisellä jalankulku- ja pyöräilyväylällä – päällystettyä pyörätietä pitkin pääsee jo Paraisten lauttarantaan saakka ja uudistuksia on edelleen tekeillä. Aurajoentie sekä Tammireitit puolestaan johdattavat retkeilijän perinne- ja maalaismaisemiin ja sopivat koko perheen pyörämatkakohteiksi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)