Uravarjostus avaa lukiolaiselle ikkunan työelämään
Uravarjostus, eli jobshadowing, on lukiolaisten mahdollisuus tutustua päivän ajan työelämään sivusta seuraajana. Ero yläkoulussa suoritettavaan TET-harjoitteluun on, ettei opiskelijalle keksitä varta vasten työtehtäviä, vaan hän keskittyy työnteon tarkkailuun.
– Riittää, kun työpaikalla on henkilö, jonka mukana opiskelija voi viettää päivän ja ketä voi haastatella lyhyesti. Toki moni opiskelija on päässyt myös tekemään jotain pientä, mutta se ei ole päivän itseisarvo, Raision lukion opinto-ohjaaja ja psykologian lehtori Minna Nummenmaa selventää.
Pakollinen uravarjostuspäivä sisältyy opinto-ohjauksen Jatko-opinnot ja työelämä -kurssiin. Silloin ei järjestetä lukujärjestyksen mukaisia tunteja, jotta opiskelijat voivat keskittyä kiinnostavan työn tarkasteluun paikan päällä. Koronapandemia on tosin vaikeuttanut uravarjostusta perinteisellä tyylillä, ja jopa lykännyt menetelmän aloittamista kokonaan joissain Turun kouluissa. Raision lukiossa uravarjostuspäivä pidetään tänä keväänä 2. vuosikurssilaisille jo viidennen kerran.
– Kevään 2020 job shadowing saatiin pidettyä alta pois juuri ennen koronaa, mutta keväällä 2021 noin puolet opiskelijoista suorittivat päivän asiantuntijahaastatteluna, kun kaikkialle ei päässyt lähiseurantaan. Tänä keväänä on myös haastattelumahdollisuus koronan takia, Nummenmaa kertoo.
Lukiolaiset ovat pitäneet uravarjostuspäivää Nummenmaan mukaan hyödyllisenä, vaikka työpaikan löytäminen on voinut viedä aikaa.
– Monet suhtautuvat uravarjostukseen aluksi hieman negatiivisesti, koska työpaikan etsintä voi tuottaa vaivaa ja ajatellaan, ettei yhden päivän kokemus auta paljon jatko-opintojen suunnittelussa. Useimmat ovat kertoneet päivän olleen kuitenkin onnistunut ja auttanut tekemään päätöksiä jatkosta, sanoo Nummenmaa.
– Moni on myös yllättynyt siitä, miten jo yhden päivän aikana voi saada niinkin monipuolisen kuvan alan työtehtävistä. Opinto-ohjaajan näkökulmasta kaikki kokemus työelämän näkemisestä on hyödyllistä.
Tärkeä osa uravarjostusta on etsiä paikka itse, mikä opettaa työnhakemista. Opiskelijat saavat avuksi menetelmästä kertovan kirjeen, jonka voi liittää mukaan hakemukseen. Kirjeessä kerrotaan job shadowingin ideasta, eli työelämässä tapahtuvasta oppimisesta, jonka tavoitteena on päästä näkemään työelämää käytännössä ja keskustelemaan alan ammattilaisen kanssa.
Nummenmaan mukaan alakoulut ovat uravarjostuspäivän kestosuosikki, sillä nuorista on mukava palata hetkeksi ”isona” takaisin omaan vanhaan kouluunsa. Paikkoja on ollut kuitenkin laidasta laitaan aina sairaalasta seurakuntaan ja kiinteistövälitysfirmasta tutkimuslaitokseen.
– Monista työpaikoista on hienoa, kun nuorille tarjoutuu mahdollisuus tutustua työelämään vielä lukiossakin. Päivät ovat sujuneet monien mukaan hienosti ja nuoret ovat olleet innokkaita seuraamaan ja kyselemään. Onpa meillä vuosien aikana muutamaa opiskelijaa pyydetty kyseiselle työpaikalle töihinkin päivän jälkeen, Nummenmaa toteaa tyytyväisenä.
Saana Sjöblom-Hasselblatt



















