Sähköpotkulaudat voivat kasvattaa myös julkisen liikenteen käyttöastetta
Sähköpotkulautayhtiö Voi ja Stuttgartin alueen junayhtiö S-Bahn Stuttgart toteuttivat kokeilun, jossa raideyhtiön sovellukseen integroitiin mahdollisuus siirtyä asemalle tai asemalta pois Voin sähköpotkulaudalla. Yhteistyön ansiosta sähköpotkulautoja käyttävien lippuostot kasvoivat kolmanneksella muihin verrattuna.
Voi käynnisti vuoden 2020 jälkipuoliskolla Stuttgartissa pilotin yhdessä Deutsche Bahnin kuuluvan paikallisen junatoimijan kanssa. Junayhtiön sovellukseen integroitiin mahdollisuus suunitella oma reittinsä hyödyntäen myös sähköpotkulautoja ja ostaa sähköpotkulautamatka sovelluksen kautta. Jotta pilotin tuloksia voitiin vertailla liikenteeseen kaupungin muilla asemilla, kokeilu koski vain yhtä Stuttgartin asemaa, Bad Canstattia, joka ei ole päärautatieasema.
– Pilotissa havaittiin, että kyseisellä asemalla sähköpotkulautailijat ostivat junalippuja 35 prosenttia enemmän kuin kaupungin muilla asemilla. Yhteistyö hyödytti myös meitä, kun asemalle asennettiin pysäköintitelineet. Voin matkojen määrä viimeisten kilometrien kohdalla kasvoi enemmän kuin 250 prosenttia pilotin aikana, Voin operatiivinen johtaja Reetta Alastalo sanoo.
– Tämä kokeilu kertoo siitä, miksi julkisen liikenteen kannattaa integroida sovelluksensa sähköpotkulautatoimijan kanssa. Myös kaupungin päättäjien kannattaa tutustua tuloksiin, sillä integrointi vaikuttaa olevan tehokas tapa vähentää yksityisautoilua ja sitä kautta ruuhkia, ilmansaasteita ja melua kaupungeissa.
Tutkimus osoittaa, että junalla matkustamisen ja sähköpotkulaudalla kulkemisen välillä on selkeä vastavuoroisuus. Sähköpotkulauta tarjoaa kätevän tavan siirtyä asemalle tai sieltä pois. Tulokset näyttävät lisäksi, että julkisen liikenteen saavutettavuus paranee sähköpotkulautojen ansiosta.
– Tulokset ovat linjassa oman käyttäjätutkimuksemme kanssa. 42 prosenttia sähköpotkulautailijoista kertoo, että yhdistää sähköpotkulautamatkoja julkisen liikenteen kanssa. Vain 11 prosenttia sanoo yhdistävänsä sähköpotkulautoja ja yksityisautoilua.
Voi on liittynyt mukaan 15 minuutin kaupungin yhteisöön, jonka kehittäjä on ETI:n tieteellinen johtaja ja Panthéon Sorbonne -yliopiston professori Carlos Moreno.
– Olemme hyväksyneet liian pitkään kaupunkien olevan meluisia, saastuneita ja uuvuttavia paikkoja, mutta niin ei ole tarpeen enää jatkua. Voimme muuttaa kaupunkeja eläviksi asettamalla etusijalle kävelyn, sähköpotkulautailun ja pyöräilyn, Moreno sanoo.
– Todellisuus on, että edelleen suuri osa kaupunkiemme päivittäisestä liikenteestä hoituu autoilla. Meidän visionamme on, että sähköpotkulautojen ansiosta kaupunkilaiset voisivat tavoittaa kaikki oleelliset palvelut noin vartissa, mikä vähentäisi riippuvuuttamme autoista.
Voi toimii yli 60 kaupungissa 11 maassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, ja se työllistää noin 500 henkilöä. Voin sähköpotkulaudoilla on ollut tähän mennessä jo kuusi miljoonaa käyttäjää ja ajoja on tehty 50 miljoonaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















