Onnettomuustutkintakeskus: Saaristomeren alueelle luotava parempi turvallisuuskulttuuri ja toimintamallit vaaratilanteiden välttämiseksi
Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) tutkinta 13.11.2019 Saaristomerellä tapahtuneen Finnlines-Oyj:n ropax-alus M/s Finnswanin ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n maantielautta L/a Merguksen vaaratilanteesta on valmistunut. Molemmat alukset joutuivat tekemään voimakkaan väistöliikkeen, jonka ansiosta yhteen törmäämiseltä vältyttiin. Alusten välinen etäisyys oli pienimmillään vain noin 30 metriä.
– Linjalaivat, maantiealukset ja yhteysalukset kohtaavat usein Naantalin väylällä, mutta kohtaamisten riskejä ei ole kunnolla tarkasteltu. Toiminta ja meriteiden sääntöjen soveltaminen perustuvat vakiintuneeseen tapaan sekä päälliköiden ja lossinkuljettajien omaan harkintaan.
Suomeen täytyy saada esimerkiksi Ruotsin mallin mukainen järjestelmä, joka ohjaa samoilla väylillä säännöllisesti liikennöiviä varustamoja keskustelemaan keskenään sekä toimintaa ohjaavien ja valvovien viranomaisten kanssa, toteaa Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.
– Tällä hetkellä väylän käyttäjillä ei ole riittäviä eväitä vaaratilanteiden arviointiin. Luotetaan esimerkiksi vakiintuneeseen käytäntöön, että maantielauta väistävät yleensä isoja aluksia. Merguksen ja Finnswanin tapauksessa maantielautan päällikkö hoiti useampaa tehtävää yhtä aikaan. Tähystäjän käyttöä sekä maantielauttojen ja yhteysalusten lähtöilmoitusten tekoa esimerkiksi vaaditaan vain huonossa säässä. Liikaa vaaratilanteisiin ja mahdollisiin onnettomuuksiin myötävaikuttavia tekijöitä jää nyt harkinnanvaraisiksi ja tähän haluamme puuttua suosituksillamme, toteaa tutkinnanjohtaja Esko Värttiö.
Tutkinnan perusteella on annettu kaiken kaikkiaan neljä suositusta ja toistettu yksi vanha suositus. Suositukset on osoitettu usealle alan toimijalle: Liikenne- ja viestintävirastolle, Suomen Lauttaliikenne Oy:lle, Suomen Varustamot ry:lle, Finnpilot Oy:lle sekä VTS Finlandille.
Suositukset koskevat turvallisuusyhteistyötä eri toimijoiden välillä, valvontaa ja tiedon jakamista, operatiivisia toimintamalleja, riskiarvioita ja tietojärjestelmiä, liikenneilmoituskäytäntöjä sekä ohjaamo- ja komentosiltaergonomiaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















