Suomalaisista jo lähes 60 prosenttia ostaa verkosta kuukausittain
Suomalaisista lähes 60 prosenttia (57 %) ostaa verkosta kuukausittain, jo lähes kolmannes (29 %) puolestaan viikoittain. Koronapandemia kasvatti verkko-ostamista lähes 30 % suomalaisista. Valtaosa verkko-ostajista arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin.
Tiedot selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimuksesta, joka antaa kattavan kuvan nettiostamisen tämänhetkisestä tilasta Suomessa.
Postin paketin ja verkkokauppapalveluiden liiketoimintajohtajan Tommi Kässin mukaan kevään poikkeusaika vaikutti monella tapaa suomalaisten verkko-ostamiseen.
– Suomalaisten verkosta ostamisen aktiivisuus on selkeästi noussut, osin koronan takia. Ostamisessa suosittiin viime vuotta vahvemmin kotimaisia verkkokauppoja, 75 % verkko-ostajista pitivät tärkeänä tuotteiden kotimaisuutta, kertoo Kässi.
– Verkosta ostettiin myös enemmän ruokaa, elintarvikkeita ja ravintola-annoksia. Isossa kuvassa ruoan ostaminen verkosta on vielä vähäistä esimerkiksi keski-Eurooppaan verrattuna, mutta verkko-ostamisen osuus ruoan kategoriassa on meilläkin noussut merkittävästi viime vuodesta.
Ostamisen helppous on tärkein verkko-ostamista lisäävä tekijä. Ostosten toimitusten osalta verkko-ostamista lisäävät viime vuotta vahvemmin ilmaiset toimitukset (65 %), pakettien seuranta ja ohjaus (37 %) sekä ennakoivat toimitusilmoitukset (35 %).
Verkkokaupan edelläkävijöitä on yhteensä 20 prosenttia 18–79-vuotiaista suomalaisista. Edelläkävijät odottavat innokkaasti verkkokaupan uusia mahdollisuuksia ja he arvioivat ostavansa verkosta yli 60 prosenttia vuonna 2025. Peruskäyttäjien osuus on 38 prosenttia, heille verkkokaupasta ostaminen on vaivatonta. Ryhmä arvioi ostavansa yli 30 prosenttia verkosta vuonna 2025. Satunnaiset, vasta kokeiluvaiheessa olevat epäilijät ja kokeilijat (41 %) arvioivat ostavansa nykyistä kolme kertaa enemmän (9 %) vuonna 2025.
Verkosta tilataan eniten vaatteita, kenkiä ja asusteita (27 %) sekä kodin elektroniikka, tietotekniikka, puhelimia, laitteita ja tarvikkeita (17 %). Verkko-ostajat arvioivat keskiostoksen arvoksi yli 100 euroa, mikä vaihtelee tuotekategorioittain. Muodin kategoriassa esimerkiksi keskiostos on noin 81 euroa, kodin elektroniikassa 199 euroa.
Verkkokaupan ominaisuuksista kuluttajat pitävät tärkeinä selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (93 %) sekä tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia (92 %) ja edullisia toimitushintoja (91 %). Jo noin kolmannes tekee verkko-ostoksia älypuhelimella.
Valtaosa (80 %) verkko-ostajista kasvatti ostoskoriaan saadakseen ilmaisen kuljetuksen.
– Koronan ensimmäisessä aallossa moni brändi tarjosi tuotteilleen ilmaiset toimitukset. Tuloksena moni verkkokauppias ylsi huikeisiin verkkokaupan myyntilukemiin. Tämä maailmalla arkea oleva kauppatapa yleistyy myös Suomessa, arvioi Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava Sami Finne.
Verkosta ostaminen verkkokaupan syys ja joulusesongissa on kasvanut merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Reilu kolmannes verkko-ostajista on tehnyt ostoksia Black Fridayn (36 %) sekä joulun (31 %) aikana. Joka kymmenes verkko-ostajista hyödyntää Cyber Mondayn kampanjat (10 %), myös marraskuun Singles Day on kasvattanut hieman osuuttaan (5 %). Tammialesta ostaa joka kymmenes.
– Maailmalla verkkokaupan sesonki käynnistyy tänä vuonna jo ensi viikolla Amazon Prime Dayn myötä. Parhaat verkkokaupat osaavat varhaistaa sesonkia merkittävästi. Kuluttajat ovat löytäneet ilahduttavasti myös suomalaisten verkkokauppojen omat kampanjat, kertoo Finne.
Verkko-ostosten palautusten määrä on pysynyt viime vuodesta samalla tasolla. Joka kymmenes verkko-ostajasta on palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain. Eniten palautuksia tehdään 18–34-vuotiaiden keskuudessa, ja palautettavien tuotekategorioissa korostuu muoti.
Kansainvälisen postijärjestö IPC:n tuoreen tutkimuksen mukaan palautusprosentti esimerkiksi Yhdysvalloissa on 18 prosenttia ja Saksassa 12 prosenttia.
Ympäristöystävälliset pakkausmateriaalit ovat reilusti yli puolelle (66 %) ja hiilineutraalit kuljetukset yli puolelle (55 %) verkko-ostajista tärkeitä tai jossain määrin tärkeitä.
Automaattien suosio verkko-ostosten vastaanottamisessa on kasvanut viime vuodesta. Yli 40 prosenttia kuluttajista suosii verkko-ostosten vastaanottamiseen pakettiautomaattia (+8 %). Kuluttajista yli puolet (57 %) käyttää mieluiten Postin toimituksia, Matkahuollon 14 prosenttia ja DHL:n toimituksia kuusi prosenttia.
Kaikissa Baltian maissa pakettiautomaattien suosio on kovassa, Suomea vauhdikkaammassa, kasvussa. Virossa jo 73 prosenttia noutaa verkko-ostoksensa mieluiten automaatista.
– Postissa olemme laajentaneet merkittävästi pakettiautomaattiverkostoamme Baltian maissa, ja etenemme vauhdilla myös ensi vuonna. Kuluttajat ovat juuri valinneet meidät suosituimmaksi toimitustavaksi Virossa. Lokakuussa aloitimme jakelun seitsemänä päivänä viikossa suurissa kaupungeissa, myös sunnuntaisin. Baltia on mielenkiintoinen markkina myös monelle suomalaisyritykselle, Finne täydentää.
Viime vuonna kuluttajien kokemusten perusteella paras verkkokauppa oli saksalainen Zalando ja suosituin kotimainen Verkkokauppa.com.
Tiedonkeruu tehtiin Kantar TNS Forum -onlinepaneelin avulla heinäkuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2 380 henkilöä Suomessa. Tutkimus toteutettiin osin myös Baltiassa: Virossa 526 vastaajaa, Latviassa 566 vastaajaa ja Liettuassa 522 vastaajaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)