Mehulaboratorion makea luomistyö
Tunnettuja juomabrändejä Artukaisissa valmistava Eckes-Granini Finlandin toimipiste luo uusia tuotteita puolen vuoden jaksoissa. Kevät- ja syyssesonkiin innovoidaan mielenkiintoisia uutuuksia. Joidenkin tuotteiden kehitys voi viedä aikaa jopa vuoden verran.
Turun Eckes-Graninin tuotekehityspäällikkö Leena Mikkilä sekä tuote- ja viestintäpäällikkö Nina Lindén kuuluvat yrityksen kaupalliseen organisaatioon, jossa kehitetään tuotteita ja reseptejä.
Uutuustuotteen kehitysvaiheissa tärkeitä huomiokohtia ovat muun muassa tuoteturvallisuus, valmistusprosessin vaatimukset ja raaka-aineiden hankinta.
– Jos Turussa ei ole käytössä tarvittavaa raaka-ainetta, pitää selvittää onko sitä konsernin muiden maiden tuotantolaitoksissa. Jos ei, niin sille pitää löytää luotettava tavarantoimittaja, Mikkilä taustoittaa.
Uutuusreseptiä luotaessa pitää Mikkilän mukaan tehdä monta eri variaatiota ennen kuin tuotantoon päätyvä makuyhdistelmä löytyy.
– Määrä voi olla alle kymmenen ja välillä lähemmäs kolmekymmentä. Pistämme polun kyllä nopeasti poikki, jos joku resepti ei toimi tai on liian erikoinen.
Eckes-Graninin sisäiset kehitysmaistiaiset ja ulkopuolisista henkilöistä koostuvat testiryhmät ovat tärkeitä tekijöitä, kun päätetään uusien tuotteiden lopullisesta makumaailmasta.
Reseptin vahvistumisen ja tuotannon koeajojen jälkeen edessä siintää tuotekehityksen ja markkinoinnin välipysäkki, jossa uutuuskonsepti esitellään ja hyväksytetään yrityksen johtoryhmälle.
– Hyväksynnän jälkeen tuotekonsepti on valmis esiteltäväksi asiakkaillemme, Mikkilä kuvailee.
Uusimpiin Turussa kehitettyihin tuotteisiin kuuluvat jo kauppojen hyllyiltä löytyvä Marlin Kauranen ja hedelmäteejuoma My Cup of Tea, joka saapui helmikuussa ravintolamyyntiin ja pian myös vähittäiskauppoihin.
Uusien juomien ideointiin kuuluu kuluttajien mieltymysten ja markkinatrendien tiivis seuranta.
– Tällä hetkellä kasvis- ja viljapohjaiset tuotteet ovat suosittuja. Viemme kuluttajilta saadut tuotepalautteet ideapankkiimme, Mikkilä korostaa.
Myös muutokset lainsäädännössä ohjaavat tuotekehitystä.
– Esimerkiksi stevia on ollut nyt muutaman vuoden ajan Euroopassa sallittu makeutusaine. Lisäksi täysmehudirektiivi uudistuu muutaman vuoden välein. Se käsittelee suoraan hedelmistä puristettujen mehujen käsittelyä, pakkaamista ja pakkausmerkintöjä, Mikkilä luettelee.
– Suomessa on saanut lisätä eri vitamiineja ja kivennäisaineita mehuihin vasta reilut 25 vuotta. Se antoi mahdollisuuden muun muassa Marli Vital-tuoteperheelle, Lindén huomauttaa.
Lisäksi uutuuksien loihtimiseen vaikuttavat pakkausmahdollisuudet.
– Olemme investoineet vuodesta 2015 alkaen tuotannon laitekantaamme, Mikkilä toteaa.
Korkilla suljettavat annospakkaukset sopivat erityisesti aikuisemman maun tuotteille. Ennen pienimmät pakkaukset olivat vanhemmillekin kuluttajille suunnatuissa tuotteissa pillimehuformaatissa.
Aleksi Mäkelä



















