Paluu tulevaisuuteen – koeajossa Nissan Leaf 40 kWh N-Connecta
Nissan Leaf tulee jäämään autoilun historiaan, eikä saavutus ole laisinkaan vähäinen. Vuonna 2009 Tokion autonäyttelyssä ensiesitelty Leaf on maailman ensimmäinen massatuotannossa valmistettu sähköauto. Luonnollisestikin se on myös maailman myydyin sähköauto tähän mennessä, vaan kuinka kauan, se riippuu kilpailijoista. Leafin evoluutiossa edettiin vuonna 2018 jo toiseen sukupolveen, joka toi auton ulkoisestikin perinteisten autojen rinnalle. Sähköauto ei ole nykyään enää ”iso huvipuistoauto”.
Mallinimi Leaf tarkoittaa englanniksi lehteä, mutta se on samalla lyhenne sanoista ”Leading Environmentally-friendly Affordable Family car”, siis jotakuinkin ”johtava ympäristöystävällinen ja kukkarolle sopiva perheauto”. Palatkaamme tähän jutun lopussa.
Uusi Leaf on saanut sisuksiinsa etenkin aiempaa jytykkäämmän akuston. Tyhjästä täyteen lataaminen ottaa tavanomaisella laturilla aikaa hyvien yöunien verran, 7,5 tuntia. Pikalaturilla akun viisarin nostaa 20 prosentista 80 prosenttiin noin tunnissa. Muita uudistuksia ovat ProPilot-järjestelmä, eli mukautuva vakionopeudensäädin ja kaista-avustin, jotka mahdollistavat automaattisen ohjauksen. E-Pedal-toiminnolla autoa pystyy ajamaan pelkällä kaasupolkimella, eli jarruttaminen alkaa aina, kun nostaa jalan kaasulta.
Leafin ratin takana istuu varsin mukavasti. Kojelautaa ei erota perinteisestä autosta muutoin kuin siinä, että polttoainemittarin tilalla on iso akkusymboli. Vaihdekepin virkaa tekee keskikonsolissa oleva puolipallon muotoinen ”hiiri”. Mitä sitä perinteistä automaattivaihteistoa apinoimaankaan, kun vaihteita on vain yksi.
Auton hiljaisuus on korviahuumaava, eikä radiota tee mieli avata koko koeajon aikana. Auto tietysti myös kiihtyy täysin lineaarisesti ja nykimättä, mikä on ensimmäistä kertaa sähköautoa ajaville luultavasti se suurin vau-elämys. Liikennevirrassa puikkelehtiminen ja kaistanvaihdot onnistuvat suorastaan pelottavan vikkelästi. Millaista videopeliä liikenne onkaan sitten, kun kaikilla on sähköauto alla? No, ehkä automaattiohjaus pitää turvallisuudesta huolen.
Täyssähköautolla ajaminen on sekä helppoa että miellyttävää. Moottorin vaimea sirinä tuo mieleen tieteiselokuvien äänimaailman. Tunnelmaa täydentää äkillisesti kaiuttimista selvää suomea puhuva miesääni, joka tulkitsee minun ajavani ”päällystämättömällä tiellä”. Siinä terveiset Raision kaupungin tienpidosta vastaaville.
On toinen asia, mikä on kenenkin kukkarolle sopiva auton hinta. Perusvarusteisen Leafin pudonnut kampanjahinta alkaa noin 33 000 eurosta, kalleimman ja isommalla akulla varustetun e+ Teknan hinnan lähestyessä jo 50 000 euroa. Mitoiltaan Leaf on tavallinen henkilöauto melko pienellä tavaratilalla.
Ominaisuudet
• Malli: Nissan Leaf 40 kWh N-Connecta
• Tehot: 147 hv
• Vääntö: 320 Nm
• 0–100 km/h: 7,9 s
• Huiput: 144 km/h
• Toimintamatka (WLTP, yhdistetty): 270 km
• CO² (yhdistetty): 0 g/km
• Hinta: alk. 40 400 €
Teemu P. Peltola



















