K-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa oli viime vuonna yli 18,6 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi 2,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja kehitys oli hiukan vahvempaa kuin 2010-luvulla keskimäärin.
Päivittäistavaroiden verkkokauppa puolestaan kasvoi peräti 56,7 prosenttia ja ylsi lähes 110 miljoonaan euroon, mikä on 0,6 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä. Näin se ylitti arvoltaan suurimman yksittäisen hypermarketin vuosimyynnin ja toi lähes kymmenesosan vuotuisesta päivittäistavaramyynnin kasvusta. Verkkokaupan kasvu on ollut ripeää, sillä vielä vuonna 2015 myynti oli samaa tasoa sadanneksi suurimman myymälän kanssa.
– Verkkokauppatarjonnan kasvu on jatkunut voimakkaasti tämänkin vuoden puolella. Tämänhetkisten poikkeusolosuhteiden on puolestaan nähty kasvattavan kysyntää entisestään. Odotettavissa onkin, että tämä vuosi nostaa päivittäistavaroidenkin verkkokaupan vielä uudelle tasolle, kommentoi maajohtaja Sanna Kotakorpi Nielseniltä.
Kokonaismarkkinan volyymikehitys vuonna 2019 oli vuosikymmenen keskiarvon tuntumassa, 0,6 prosentissa. Kaikkiaan päivittäistavaramarkkinan volyymin kehitys 2010-luvulla jäi selkeästi 2000-luvun ensimmäisestä vuosikymmenestä, jolloin keskimääräinen volyymin kehitys oli 2,1 prosenttia. Tiedot perustuvat Nielsenin vuosittain tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä nousi 36,5 prosenttiin vuonna 2019. Kokoluokaltaan suurimmat myymälät, K-Citymarketit ja K-Supermarketit, kasvattivat myyntiään selvästi päivittäistavaramarkkinan keskimääräistä kehitystä voimakkaammin. K-Citymarketin myynnin kasvu oli 5,1 prosenttia, minkä myötä sen markkinaosuus kasvoi eniten kaikista ketjuista ja nousi 12,1 prosenttiin. K-Supermarket -ketjun myynnin kehitys oli 4,1 prosenttia ja sen markkinaosuus nousi 12,5 prosenttiin.
S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä oli 46,2 prosenttia. Tämä tarkoittaa pientä 0,2 prosenttiyksikön markkinaosuuden laskua, ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1990. S-ryhmän päivittäistavaraketjuista myynnin kehitys oli vahvaa Alepalla, 5,6 prosenttia sekä Prismalla 3,6 prosenttia. Prisman markkinaosuus nousi 15,9 prosenttiin. S-marketin markkinaosuus puolestaan laski 21,7 prosenttiin.
Lidlin päivittäistavaramyynti kehittyi hienoisesti markkinan kasvua hitaammin 2,4 prosenttia, ja sen markkinaosuus pysyi ennallaan 9,6 prosentissa.
Koko päivittäistavaravalikoimaa myyviä myymälöitä (pois lukien erikois- ja kauppahallimyymälät sekä suppeampaa tuotevalikoimaa myyvät halpahinta- ja huoltoasemamyymälät) oli Suomessa 1.1.2020 yhteensä 2 789.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)