Auto voi hyötyä ruostesuojauksesta vielä lähes kymmenvuotiaana
Yleisen mielikuvan mukaan auto ruostesuojataan uutena tai ei ollenkaan. Ajatus ei pidä paikkaansa, vaan ruostesuojauksesta hyötyvät vielä useammankin vuoden ikäiset autot. Erityisen paikallaan suojaus voi olla silloin, kun ostetaan Suomen halutuin vaihtoauto, eli kolmivuotias käyttöauto kohtuukilometreillä.
– On hyvin ymmärrettävää, että ensimmäisellä omistajalla ei välttämättä ole ollut intressiä teettää ruostesuojausta, vaan se jää toisen omistajan tehtäväksi, kertoo Autoalan ruosteenestoliikkeiden keskusliitto Arekl ry:n puheenjohtaja Tapio Hotokka.
Ehdottomasti järkevin tapa on suojata auto uutena eli ehjänä, mutta noin kolmevuotias vaihdokki on ruostesuojauksen kannalta vielä hyvässä iässä. Tämän ikäisen auton suojaamalla omistaja pääsee vielä nauttimaan ruosteenestoketjun koritakuusta.
– Jopa lähes kymmenvuotiaita autoja kannattaa vielä suojata. Suojauksen järkevyyttä mietittäessä ikä ei ole tärkein, vaan kunto. Toki ne jonkin verran kulkevat käsi kädessä, mutta myös ajokilometrit, auton säilytys sekä merkki ja malli vaikuttavat.
Vaikka omistaja huomaisi jo ensimmäiset ruostepilkut, ei ruostesuojaus ole välttämättä myöhäistä. Ruostesuojauskemikaali osittain pysäyttää jo alkaneen ruostumisen. Usein tällaisissa tapauksissa turvaudutaan kuitenkin joko hiekkapuhallukseen tai muuntokemikaalin käyttöön. Kemikaalikäsittely sopii nykyautoille, joissa on paljon ahtaita tai teknisiä kohtia, joita ei voi järkevillä kustannuksilla hiekkapuhaltaa. Tällaisiin kohtiin ruiskutettava muuntokemikaali korvaa hiekkapuhalluskäsittelyä.
Jossain vaiheessa tulee kuitenkin vääjäämättä vastaan se raja, jonka jälkeen ruostesuojauksesta ei enää ole paljonkaan apua. Yleensä tämä raja ylitetään siinä kohtaa, kun autoa pitää jo paikkailla sieltä täältä läpiruostuneiden kohtien takia. Jotkin ruostesuojaajat tekevät myös räätälöityjä suojauksia, joissa autoa suojataan sieltä, missä se on vielä järkevää. Tällaisella operaatiolla autolle voidaan saada muutama vuosi lisää käyttöikää muutamalla satasella.
Jos autoa joudutaan paljon hitsailemaan, minkään laajuinen ruostesuojaus ei ehkä ole enää järkevää. Hitsailu ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, ettei suojaus enää kannattaisi. Melko uusissakin autoissa on läpiruostuneita kohtia. Tämä on seurausta aerodynamiikkaa parantamaan tarkoitetuista muovilevyistä auton pohjassa.
– Niiden ja metallin välissä voi olla taskuja, joihin kertyy niin sanottua kompostia, parikin senttiä savivelliä tai muuta muhjua. Näistä kohdista pohja voi olla esimerkiksi seitsemänvuotiaassa läpiruostunut. Siitä selvitään yleensä parilla tupakkiaskin kokoisella paikalla ja tällainen auto kannattaa vielä hyvinkin suojata, sanoo Hotokka.
Jarno Keskinen




















