Nollalinja-puhelinpalvelun tuntee jo lähes joka toinen lähisuhdeväkivaltaa kokenut
Joulukuussa 2016 toimintansa aloittanut Nollalinja-puhelinpalvelu on tullut nopeasti tunnetuksi: kyselyn mukaan suomalaisista jo 41 prosenttia on kuullut palvelusta. Nollalinja tarjoaa tukea lähisuhdeväkivaltaa tai naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kokeville tai heidän läheisilleen sekä ammattilaisille.
– Tämä on erittäin hyvä tulos siihen nähden, että Nollalinja on toiminut vasta pari vuotta. Nollalinjan tunnettuus on lisääntynyt vauhdikkaasti ja olemme siitä erittäin iloisia, toteaa erikoistutkija Johanna Hietamäki THL:stä.
Lähisuhdeväkivaltaa itse kokeneet ovat kuulleet puhelinpalvelusta hieman muita useammin: Nollalinja oli tuttu heistä 45 prosentille. Lähipiirissään lähisuhdeväkivaltaa havainneista puolestaan 46 prosenttia tunsi palvelun. Kyselyn vastaajista henkistä tai fyysistä lähisuhdeväkivaltaa oli kokenut noin joka kymmenes (9 %) ja lähipiirissä sitä oli kokenut joka neljäs (23 %) viimeisen kahden vuoden aikana.
Tiedot ovat peräisin THL:n Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta, jossa haastateltiin 1 011 henkilöä yhteensä 88 paikkakunnalta.
Nollalinjaan soitettujen puheluiden määrä on kasvanut koko alkuvuoden, ja huhtikuun aikana puheluita tuli yhteensä 1 209 eli noin 40 joka päivä.
– Tämä kertoo siitä, että ihmiset eivät ole ongelmiensa kanssa yksin, vaan avun tarvitsijoita on paljon, Hietamäki toteaa.
– Ja varmasti myös siitä, että kampanjoiden avulla tieto palvelusta on saavuttanut avun tarvitsijat aiempaa paremmin.
Kyselyn perusteella lähisuhdeväkivaltaa kokeva hakisi useimmiten apua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta tai poliisilta. Noin joka viides etsisi tietoa avusta netistä ja saman verran vastaajista arvelisi kääntyvänsä puhelinpalvelun puoleen.
Nollalinja-palvelun yksikönjohtaja Päivi Sinkkosen mukaan Nollalinjaan soitetaan useimmiten pian väkivaltatapahtuman jälkeen, joten on tärkeää, että tieto palvelusta löytyy nopeasti. Googlen hakusanamainonta on osoittautunut yhdeksi tärkeimmistä mainonnan keinoista puhelinpalvelulle, ja myös radiomainoksista on hyviä kokemuksia.
– Pääsiäisen aikaan oli radiomainontaa, ja silloin havaitsimme, että puheluita soitettiin tavallista enemmän autosta. Ehkäpä mainos rohkaisi soittamaan ja auto tarjosi rauhallisen paikan keskustella, Sinkkonen kertoo.
Puheluihin vastaavat väkivalta- ja kriisityön ammattilaiset. Soittaminen on täysin luottamuksellista ja Nollalinjassa ei nähdä soittajan puhelinnumeroa. Nollalinjan verkkosivuilla on tulostettavia ja ilmaiseksi tilattavia materiaaleja. Nollalinjan toiminnan kustantaa valtio.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















