Varsinaissuomalainen teknologiayritys Pilvia kansainvälistyy Business Finlandin myöntämällä Tempo-rahoituksella
Pilvia on pyhärantalainen Turussa toimiva perheyritys, joka tarjoaa muun muassa WordPress-hostingpalvelua. Vaikka Pilvia on nuori teknologiayritys, kokemusta löytyy monen vuoden takaa aiemman yrityksen parista. Itsekehitetty alusta otettiin käyttöön vuonna 2016.
Viime vuonna Pilvia koki melkoisen yllätyksen, kun espanjankieliset käyttäjät löysivät palvelut. Käyttäjiä tuli muun muassa Espanjasta ja Etelä-Amerikasta. Viime vuoden aikana käyttäjämäärä tuplaantui 10 000 käyttäjään.
– Me emme järjestäneet mitään mainontaa, joten jokainen saamamme käyttäjä kuuli meistä toiselta henkilöltä, kertoo toimitusjohtaja Lotta Niemi.
Koska asiakaskunta muuttui merkittävästi, Pilvian tavoitteena on tarjota asiakaspalvelua myös espanjan kielellä tämän vuoden aikana.
– Uskon, että jos tarjoamme tukea espanjaksi, käyttäjillä olisi matalampi kynnys avun pyytämiseen, yrittäjä Sami Niemi toteaa.
Kielimuuri ei ole ainoa haaste, jonka Pilvia kohtasi muuttuvan asiakaskunnan myötä. Koska käyttäjiä on muilta mantereilta, tukea pitää saada muulloinkin kuin vain Suomen kellon mukaan.
Business Finland myönsi Pilvialle Tempo-rahoituksen kansainvälistymisen tavoitteita varten. Erityisesti Pilvia pyrkii kumppaniverkoston ja asiakasmäärän kehittämiseen. Tempo-rahoitus on suomalaisille yritykselle, jotka tähtäävät kansainväliseen kasvuun.
Puolen vuoden kestoisen Tempo-projektin aikana Pilvia ostaa ulkopuolisia palveluja kansainvälistymisen mahdollistamiseksi. Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen ovat kehittämiskohteina. He aikovat myös keskittyä viestinnän tehostamiseen.
– Me olemme innokkaita löytämään uusia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa pääsisimme vielä vauhdikkaammin eteenpäin tavoitteiden kanssa. Olemme todella iloisia ja kiitollisia Business Finlandin tarjoamasta tilaisuudesta, hehkuttaa Lotta Niemi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















