Luonnonystävä farmarin asussa – koeajossa KIA Optima 2.0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T
Keskustelu autoilun ekologisuudesta käy kuumempana kuin koskaan ennen. Kukin autonvalmistaja reagoi tulevaisuudennäkymiin tavallaan. Strategiset päätökset eivät ole helppoja, kun eri maissa verotuslinjaukset ovat hyvinkin erilaisia. Suuri öljyntuottajamaa Norja tukee voimakkaasti sähköautoilun yleistymistä samaan aikaan, kun Ranskassa sadattuhannet osoittavat kadulla mieltään dieselin litrahinnan noustua Suomen tasolle.
Tästä johtuen autokaupoissa on tarjolla jos jonkinlaista mallia. Palkintojakin kahminut KIA Optima PHEV on niin sanottu täyshybridi, eli auton akkuja voi ladata itselataustoiminnon ohella myös virtalähteestä.
Koeajettu Sportswagon-malli edustaa malliston huippua Business Luxury -varustetasolla. Premium-tunnelmaa tarjoillaan heti alusta asti täysin sähkösäätöisellä penkillä, jonka saa säädettyä hyvään asentoon jo ensiyrittämällä. Nappuloita ja säätimiä on aasialaiseen tapaan tarjolla kuin avaruusraketissa, mutta perustoiminnot löytyvät ohjekirjaa selailematta.
Täyshybridin kuljettaja voi valita, ajaako autoa pelkällä sähkömoottorilla, polttomoottorilla tai näiden yhdistelmällä. Akut latautuvat aina jarrupoljinta painaessa, mutta se onnistuu sopivin lisälaittein tavallisesta kotipistorasiastakin.
Ja sulavan hienosti Optima kulkee, ajaminen ei sinänsä eroa millään lailla täysautomaattivaihteistolla varustetusta farmarista, mutta käyntiääni on tottakai hiljaisempi. Ohjaus on varmaa, eikä aiheuta yllätyksiä. Sivupeilissä päivystävä kaistavahti on hereillä ja kaksikaistaisella tiellä oranssi valo palaa miltei koko ajan. Tämmöisillä olisi Paluu tulevaisuuteen 2 -leffassakin ajeltu, jos olisi paremmin tiedetty. Ratin takana mittaristossa on sulassa sovussa sähkömoottorin ja polttomoottorin näytöt, kummallekin luonnollisesti omat polttoainemittarinsa. Kätevää ja selkeää.
Ajotietokone on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa, joten älylääpyttimien kytkennät onnistuvat vaivatta. Integroitu TomTomin navigointijärjestelmä antaa maksutta seitsemän vuoden karttapäivitykset ja livepalvelut. Navigaattori näyttää myös havainnollisesti, kuinka pitkälle tarkalleen pelkällä sähkömoottorilla kulloinkin pääsee ja missä ovat lähimmät sähkölatausasemat. Tämänkaltaiset systeemit lienevät sähkökäyttöisten auton yleistymisessä välttämättömiä.
Ainoa ”mutta” mallin yleistymiselle Suomessa on sen hinta. Täysinvarustellun mallin hintalappu lähestyy 50 000 euroa, joten muut saman kokoluokan farmarit painivat ihan eri hintaluokassa. Kukkarollaan ajattelija ehkä kääntyy kannoillaan, mutta ekologisista vaihtoehdoista mielellään maksava voi löytää autosta uskollisen kumppanin.
Ominaisuudet:
• Malli: 2.0 GDI PHEW SW
• Iskutilavuus (cm³): 1 999
• Tehot (sähkö/hybridi): 67 / 205 hv
• Vääntö (sähkö/hybridi): 205 / 375 Nm
• Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 9,7 s
• Huiput: 192 km/h
• Kulutus/100 km (painotettu yhd.): 1,2 l
• CO2 (painotettu yhd.): 33 g/km
• Hinta: alk. 45 300 euroa
Teemu P. Peltola



















