Miten peltipoliisi toimii tietyömailla?
– Lisäksi työmaiden kohdalla käytetään kamera-autoja ja perinteistä nopeusvalvontaa, Pasterstein täydentää.
Tietyömaiden matalat nopeusrajoitukset ovat seurausta paitsi tavanomaista kapeammista väylistä, myös alueella liikkuvista työkoneista ja työntekijöistä. Poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta automaattivalvonnan tietyömaan kohdalla havaitsema ylinopeus on kuitenkin aina tavallinen rike. Mitään raskauttavaa asianhaaraa kameran havaitsemaan ylinopeuteen ei ainakaan pelkän tapahtumapaikan perusteella liitetä.
– Perinteisin keinoin tehdyssä nopeusvalvonnassa tilanne voi olla toinen. Automaattisen kameravalvonnan perusteella emme kuitenkaan pysty senhetkisiä olosuhteita arvioimaan.
Ei ole täysin tavatonta, että työmaan ohittava autoilija ei tiedä, mitä nopeusrajoitusta pitäisi noudattaa. Tienpitäjä kuten kaupungin rakennusvirasto tai Ely-keskus myöntää luvat tietyömaiden väliaikaisille nopeusrajoituksille. Työmaiden nopeusrajoitusten merkitseminen on kuitenkin kiinni urakoitsijasta.
– Merkinnöissä on turhan paljon petrattavaa. Kun työmaat liikkuvat jatkuvasti eteenpäin, eivät merkinnät aina pysy parhaalla mahdollisella tavalla mukana. Poliisi voi pyytää urakoitsijalta nähtäväkseen tilapäisiä liikennejärjestelyitä koskevat suunnitelmat ja tarkistaa, onko merkinnät tehty oikein.”
Työmaiden väliaikaiset rajoitukset kannattaa ottaa tosissaan, jos aikoo jatkaa autolla ajamista ilman häiriöitä. Ylinopeuden vuoksi korttinsa menettää hyvin todennäköisesti, jos mitattu ajonopeus ylittää säädetyn rajoituksen 36–40 kilometrillä tunnissa. Kesänopeuksilla ajettaessa tällainen ylitys vaatii todella raskaan kaasujalan, mutta tietyömaan kohdalla vastaavan ylityksen saa aikaiseksi jopa alle 70 kilometrin tuntivauhdilla.
– Nopeus on vain yksi tapa osoittaa vakavaa piittaamattomuutta liikenteessä. Ajokortti voidaan ottaa pois määräajaksi pienemmästäkin nopeudesta, Pasterstein muistuttaa.



















