Virolainen: Kaikki eduskuntapuolueet ovat olleet vuorollaan vastuussa koulutussäästöistä
Kansanedustaja Anne-Mari Virolainen (kok.) kummeksuu SDP:n kansanedustajien ja entisten opetusministerien Krista Kiurun ja Jukka Gustafssonin väitteitä Juha Sipilän hallituksen jättileikkauksista koulutukseen. Entiset opetusministerit ohittavat Virolaisen mukaan syytteissään sen tosiseikan, että heidän opetusministeriaikanaan eduskunnalle esittämät säästöt koulutukseen ja osaamiseen olivat tasoltaan suuremmat kuin säästöt tällä hallituskaudella.
– Kiurun ja Gustafssonin retoriikka koulutussäästöistä on täysin suhteetonta ja virheellistä. Viime hallituskaudella sekä korkeakoulutuksen ja tieteen että opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokan säästöt olivat suurempia kuin ne, joita Juha Sipilän hallitus toteuttaa, toteaa Virolainen.
Virolainen muistuttaa, että viime hallituskaudella SDP:n opetusministerien valmistelemat leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen olivat indeksisäästöineen noin 950 miljoonaa euroa. Lisäksi opetusministeri Kiuru halusi toteuttaa toisen asteen koulutukseen rakenteellisen 270 miljoonan euron säästön, joten yhteensä SDP:n opetusministerien tavoite oli Virolaisen mukaan säästää koulutuksesta yli miljardi euroa hallituskauden aikana. Juha Sipilän hallitus toteuttaa koulutukseen indeksisäästöineen noin 980 miljoonan säästöt.
– Kaikki eduskuntapuolueet ovat joutuneet tekemään kipeitä koulutussäästöjä. Viime vaalikaudella yhteispäätöksissä olivat mukana SDP, vihreät, Vasemmistoliitto, RKP ja kristillisdemokraatit, jotka ovat nyt vuorollaan huutamassa oppositiossa. Vain rohkeat uudistukset talouden kääntämiseksi voivat pysäyttää tämän leikkausten kierteen, toteaa Virolainen.
Virolaisen mukaan SDP:n opetusministerien säästöjen tavaramerkki oli juustohöylä. Sekä Gustafsson että Kiuru juustohöyläsivät Virolaisen milestä koulutuksen rahoitusta, mutta tahtoa ja rohkeutta toteuttaa välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia koulutukseen ei löytynyt. Peruskoulun uudistaminen jäi kesken, opettajankoulutuksen uudistamista ei aloitettu, lukion tuntijaon uudistaminen jäi tekniseksi päivitykseksi, korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen ei edennyt.
Virolainen muistuttaa, että ainoa rakenteellisen uudistamisen esitys toisen asteen koulutuksen lainsäädännön ja rahoituksen uudistamisesta jäi toteutumatta, kun SDP:n kaatoi oman ministerinsä esityksen eduskunnassa. Virolaisen mukaan SDP:n opetusministerien näytöt koulutuksen uudistusten toteuttamisesta ovat kouluarvosanalla hylätyn ja välttävän väliltä.
– Molempia hallituksia yhdistävät suunnilleen saman mittakaavan leikkaukset koulutukseen. Erot löytyvätkin sitten toteutuksesta. Kokoomuslainen ministeri uudistaa rakenteita lähes jokaisella koulutuksen tasolla ja pyrkii siten turvaamaan laadukkaan koulutuksen. Sosiaalidemokraattien suosima juustohöylä on petollisin mahdollinen tapa säästää. Se näivettää suomalaisen koulutuksen ja osaamisen, sanoo Virolainen.
– Koulutuksen säästöt asettavat haasteen poliittisille päättäjille. Rakenteita on välttämätön uudistaa, jotta tärkeimmästä - koulutuksen ja opetuksen laadusta - voidaan jatkossakin pitää kiinni.



















