Varsinais-Suomen ELY-keskus: Ympäristöhallinto koottava alueellisiksi kokonaisuuksiksi
Varsinais-Suomen ELY-keskus arvioi, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) tehtävien järjestäminen selvityshenkilö, ministeri Lauri Tarastin ehdottamalla tavalla on pääosin onnistunut.
– Erityisen hyvänä pidämme elinkeinoelämän kilpailukykyyn vaikuttavien yritysten kehittämisen ja TE-palveluiden, sekä maatalouden ja maaseudun kehittämisen tehtäväkokonaisuuksien kokoamista ELY-keskuksista, TE-toimistoista, maakunnan liitoista ja joltain osin myös kunnista ja aluehallintovirastoista maakunnille, todetaan tiedotteessa, joka on lähetetty ylijohtaja Kimmo Puolitaipaleen nimissä
ELY-keskukset pitävät tärkeänä alueellisen ympäristöhallinnon tehtävien säilyttämistä kokonaisuutena ja tiiviissä yhteydessä alueelliseen kehittämiseen. Tehtäviä tulisi koota ELY-keskuksista, aluehallintovirastoista ja maakuntien liitoista yhdelle hallinnon tasolle eli maakuntiin ja niiden maakuntavirastoihin ja varmistaa riippumaton päätöksenteko ja oikeusharkinta. Tarvittaessa ympäristölupien myöntötehtäviä voitaisiin koota myös ”yhden luukun periaatteella” samaan organisaatioon esimerkiksi Tukes-tehtävien kanssa.
– Tarastin selvityksessään esittämä ympäristötehtävien järjestäminen johtaisi kansalaisten ja asiakkaiden kannalta hankalaan tilanteeseen. Palvelut hajoaisivat kunnilta ja maakuntavirastoilta, aluehallintovirastoilta, keskusvirastoilta ja ministeriöiltä saataviksi, arvioidaan tiedotteessa.
Ympäristötehtävien jakaminen monelle organisaatiolle aiheuttaisi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen arvion mukaan tehtävien tavoitellun kokoamisen ja selkeyttämisen sijaan tehottomuutta ja ”epäselvien rajapintojen” syntymistä. Monet palvelut etääntyisivät kansalaisista ja toiminannanharjoittajista.
Liikennetehtävissä liikennejärjestelmätyön koordinointi, joukkoliikenne ja yksityisten teiden avustukset tulisi siirtää itsehallintoalueille. Loput liikennetehtävät kannattaisi koota liikenneviraston alallisuuteen, arvioidaan ELY-keskuksessa.
Jos maakuntiin muodostetaan Tarastin ehdotuksen mukaiset maakuntavirastot, valtion aluehallintoviranomaistason säilyttämiselle ei uudessa hallintorakenteessa olisi enää tarvetta.
– Tavoitteena tulee olla asiakkaalle selkeä, läpinäkyvä ja tehokas kunta-maakunta-valtio -hallintorakenne. Alueellista läsnäoloa edellyttävät tehtävät hoidetaan tulevaisuuden kunnissa tai maakunnissa. Valtiolle jäävät laillisuusvalvontatehtävät ja valtion edun valvontatehtävät voidaan hoitaa maakuntavirastoissa ja olemassa olevissa ja kehitettävissä valtion keskusvirastoissa ja laitoksissa tai ministeriöissä. Yleisen edun valvontaa tekisivät toimivaltansa puitteissa muutkin valvontaviranomaiset.



















