Night Visions Turku palaa suurempana kuin koskaan
Pohjoismaiden suurin fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin keskittyvä muttei rajoittuva festivaali Night Visions International Film Festival palaa Taiteiden Talon Kino Kiltaan historiansa suurimmalla ohjelmistolla 28.–30. marraskuuta. Kino Killassa järjestettävän Night Visions Turku VIII tapahtuman ohjelmisto käsittää tänä talvena 11 täyspitkää elokuvaa ja yhden tarkkaan valitun lyhärin.
Mukana on 28. toimintavuottaan paraikaa juhlistavan Helsingin Night Visions -festivaalin tapaan jälleen kansainvälisesti kohutuimpia uutuuselokuvia sekä tarkkaan valittuja klassikkoja.
Festivaalin avauselokuvana nähdään Berliinin elokuvajuhlilla ensi-iltansa saanut eteläkorealainen okkultistinen folk-horror tapaus Exhuma (Etelä-Korea 2024). Elokuva oli Korean viime vuoden tuottoisin ja siitä tuli samalla kaikkien aikojen kuudenneksi tuottoisin korealaiselokuva.
Perjantain toisena elokuvana Aasia-teemaa jatkaa Japanista ponnistava kauttaaltaan sosiopaattinen Incomplete Chairs (Japani 2025). Absurdi verikekkereiden ja exploitaation hybridi ei taatusti sovi kaikille. Meritoitunut ohjaajansa Kenichi Ugana saattoi tänä vuonna peräti kolme elokuvaa julkaisukuntoon ja näistä Incomplete Chairs tarjosi häiriintyneimmän vision.
Illan päätöselokuvana nähdään auteur-ohjaaja Lucile Hadzihalilovicin suurteos The Ice Tower (Ranska, Saksa, Italia 2025). Hans Christian Andersenin Lumikuningattaresta versovassa The Ice Towerissa satu ja tosi sekoittuvat valveuneksi.
Night Visonsin lauantai tarjoilee viisi genresuosikkia aloittaen vuoden genretapauksesta Reflection in a Dead Diamond (Belgia, Luxemburg, Italia, Ranska 2025). Ohjaajiensa Hélène Cattet’n ja Bruno Forzanin tavaramerkiksi muodostunut tinkimätön, äärivisuaalinen elokuvakieli on nyt hiottu huippuunsa. Reflection in a Dead Diamond on varsinainen timantti, joka todella huutaa tulla katsotuksi mahdollisimman
suurelta valkokankaalta.
Lauantain toisena elokuvana nähdään rakastettu ja toivottu Gremlins – Riiviöt (USA 1984). Joe Danten kasariklassikko näytetään alkuperäisiltä Kavin 35 millimetrin keloilta täydellisen aidon elokuvateatterikokemuksen takaamiseksi (popparit mukaan).
Lauantain kolmantena elokuvana nähdään uniikki kauhutapaus Good Boy (USA 2025). Vuoden kauhuelokuvatapauksiin lukeutuvalle Good Boylle ei liene vertailukohtia koko lajityypin historiassa: Ben Leonbergin esikoisohjaus on kuvattu kokonaan koiran näkökulmasta.
Illan pimetessä lauantain neljäntenä Killan valkokankaan valtaa Tyler Cornacin Mermaid (USA 2025). Floridan ikuiseen aurinkoon sijoittuva Mermaid tarjoilee juuri niin nyrjähtäneen näkemyksen tarujen merenneidosta kuin erikoisuuksien ekspertiltä Tyler Cornackilta on lupa odottaakin.
Päivän itseoikeutettuna päätöselokuvana nähdään George P. Cosmatosin legendaarinen Cobra (USA 1986). Sylvester Stallonen aliarvostetuimpiin elokuviin kuuluva Cobra on poikkeuksellisen tyylitajuinen kasaritoimintahelmi, joka viljelee myös viiltävän tehokasta slasher-tunnelmaa. Tämäkin klassikko nähdään 35 millimetrin keloilta – tavalla jolla se oli tarkoitettu nähtäväksi.
Sunnuntaina festivaali jatkuu livesäestetyllä mykkäelokuvan klassikolla The Man Who Laughs – Nauruihminen (USA 1928). Kauhumelodraamalle kuvitteellisen soundtrackin esittää Turusta ponnistava nelihenkinen E-Musikgruppe Lux Ohr suomalaisen ambientin pioneerilla Ami Hassisella vahvistettuna.
Sunnuntai päättyy poikkitaiteelliseen ”double billiin” Flesh for Frankenstein (USA, Italia, Ranska 1973) / Blood for Dracula (USA, Italia, Ranska 1974). Ylistetyn indie-elokuvan uranuurtajan Paul Morrisseyn ohjaamta ja käsikirjoittamat 1970-luvun keskiyön näytösten kulttisensaatiot tasapainoilevat naurettavan ja ylevän välillä.
Flesh for Frankenstein kuvattiin Rooman Cinecittà-studioilla yhteen putkeen Blood for Draculan kanssa, pitkälti samoilla näyttelijöillä, joten elokuvat on usein esitetty double bill -yhteisnäytöksenä.
Festivaalin täydentää paikallisen tekijän lyhytelokuva: Esa Jussilan Kusiset Kostajat. Lyhäri tehtiin Tampan Bizarrolandin 72h-elokuvakilpaan, jossa se voitti kilpailun.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















