Lähijuna raiteille yhteistyöllä
Varsinais-Suomi on yksi Suomen nopeimmin kasvavista maakunnista. Maakunnan yritysten työvoiman saatavuutta ja työllisyyden kehitystä hidastaa se, ettei Varsinais-Suomesta ole tehty yhtenäistä työssäkäyntialuetta julkisen liikenteen avulla.
Ratkaisuna olisi tunnin välein kulkevan lähijunan käynnistäminen maakunnan alueella hyödyntäen jo olemassa olevaa rataverkkoa. Lähijunaliikenne maakunnan seutukuntien välillä mahdollistaa nopeasti ja joustavasti ihmisten työllistymisen alueen yrityksissä kohtuullisin matka-ajoin. Uudenkaupungin, Turun ja Salon työllisyystilanne huomioiden lähiraideliikenne on polttavan ajankohtainen.
Varsinais-Suomen kunnat ovat joutuneet valitsemaan Länsirataan ja lähiraideliikenteeseen panostamisen välillä, kun Orpon hallitus on vetäytynyt rahoitusvastuusta. Varsinais-Suomen Vasemmistoliitto pitää ratahankkeita tärkeinä, mutta muistuttaa että erityisesti Länsiradan tyyppisten hankkeiden rahoituksesta päävastuu tulee olla valtiolla. Lisäksi hankkeisiin tarvitaan EU-rahoitusta.
Rantaradan yli 120 vuotta vanha linjaus ei enää palvele riittävästi Helsingin ja Turun välistä liikennettä, joten panostuksia raideliikenteeseen myös Helsingin ja Turun välillä tarvitaan.
Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton piirikokous vetoaa Suomen eduskuntaan ja maakuntamme päättäjiin, jotta junaliikennehankkeisiin löytyy riittävä rahoitus kuntien, valtion ja EU:n yhteistyönä.
Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton piirikokous