Kaupunginteatterin kevätkaudella työelämähuumoria ja klassikkosadun uusi tulkinta
Turun kaupunginteatterin johtajien Mikko Koukin, Satu Rasilan ja Arto Valkaman kirjoittama työpaikkakomedia Sohva saa kantaesityksensä Päänäyttämöllä 30. tammikuuta. Eve Leighin uusi versio Pinokkiosta nähdään Pienellä näyttämöllä 4. helmikuuta. Suursuosion saavuttanut The Addams Family jatkaa ohjelmistossa 9. toukokuuta asti.
Sohva on tuttu joka kodista, mutta syntyvätkö sillä myös firman tärkeimmät päätökset, parhaat ideat – ja pahimmat väärinkäsitykset? Sohvan painoarvo muuttuu kummasti, kun sitä kannetaan näyttämölle juuri ennen kuumottavaa ensi-iltaa tai uuden teatterinjohtajan käskystä takaisin johtajanhuoneeseen.
– Johtajan ovesta voi tulla sisään ihan mitä vaan, siihen kynnykselle jotenkin kulminoituvat kaikki ihmisten odotukset. Sama draama on varmaan arkea joka työpaikalla, arvelee teatterinjohtajan pestistä työvapaalla vuoden loppuun asti oleva Mikko Kouki tiedotteessa.
Työpaikkakomedia Sohva tarkastelee lämmöllä työyhteisön dynamiikkaa ja viestinnän vaikeutta, ja nauraa antaumuksella jokaiselle tekijälle teknikosta toimitusjohtajaan. Kari-Pekka Toivosen ohjaama esitys suorastaan tirisee tunnistettavaa tilannekomiikkaa.
– Mitä intohimoisemmin tähdätään yhteiseen maaliin, sitä todennäköisemmin jostain välistä löytyy rikkinäinen puhelin. Virheet töissä eivät välttämättä synny mokista, vaan viestinnän väärinkäsityksistä, avaa aihetta Kulttuuriranta Oy:n toimitusjohtaja Arto Valkama.
Kantateoksen kirjoittaneet Mikko Kouki, Satu Rasila ja Arto Valkama ovat työskennelleet kaksi vuosikymmentä yhdessä teatterien näköalapaikoilla. Matkan varrelta heille on kertynyt absurdejakin havaintoja johtamisesta, hierarkiasta ja tiimityöstä. Heillä on myös kosolti kokemusta prosesseista, joissa itse kullakin alkaa pakkaa hajoilla.
– Loimme ja kirjoitimme teoksen yhdessä, mutta erityisesti Arto [Valkama] hioi sen rakennetta. En ole koskaan työskennellyt niin tarkan Excelin kanssa, naurahtaa Mikko Koukia teatterinjohtajajana parhaillaan sijaistava Satu Rasila.
Keväällä syöksytään yhdessä Pinokkion kanssa hurjaan, avaraan maailmaan. Carlo Collodin tuttu tarina koetaan ensi kertaa Suomessa näytelmäkirjailija Eve Leighin versiona (Pinocchio, 2022, suom. Sarka Hantula). Se saa ohjaaja Lija Fischerin käsissä taianomaisen, koko perheen koukuttavan tulkinnan. Pinokkio on täynnä riemastuttavaa teatterileikkiä, mutta kasvutarinassa on myös elämän syvempiä sävyjä. Leluntekijä Geppetton seurakseen veistämä Pinokkio saa mahdollisuuden muuttua oikeaksi pojaksi, kunhan hän oppii ensin, miten olla hyvä ihminen. Edessä on siis löytöretki oikean ja väärän värikkääseen välimaastoon.
– Esitys näyttää sen, miten maagista onkaan olla ihminen. Mutta Pinokkio ja Geppetto ystävineen saavat huomata, että ihmisyys on myös kovaa työtä, eikä kukaan opi hyväksi yksin. Etenkään maailmassa, joka tuntuu palkitsevan valehtelusta ja vääristä valinnoista, kuvailee ohjaaja Lija Fischer Pinokkion teemoja.
Päärooleissa Pinokkiona nähdään Markus Ilkka Uolevi ja Geppettona Mika Kujala. Esityksen mielikuvitusta kutittelevan visuaalisen maailman on luonut Jani Uljas yhdessä esineteatterikoreografi Pia Kaleniuksen kanssa. Esitys sopii kaikille 6-vuotiaasta ylöspäin.
Kevään ohjelmisto täydentyy vielä myöhemmin yhteistuotannoilla ja vierailuesityksillä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)