Marraskuun merkitys joulusesongissa kasvaa
Kaupan liiton mukaan erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset joulusesonkiin ovat hieman viime vuotta korkeammat. Arvolisäveron kiristys alentaa edellisvuodesta niukasti kasvanutta ostovoimaa.
Joulukuu on merkittävin myyntikuukausi vähittäiskaupalle, mutta marraskuun merkitys voimistuu joka vuosi enemmän. Erityisesti kodintekniikassa marraskuu on jo merkittävämpi kuukausi joulusesongille. Tähän vaikuttavat marraskuun lopussa järjestettävät Black Friday -tarjoukset, jotka kannustavat kuluttajia tekemään erityisesti kalliimpia hankintoja.
Verkko-ostaminen on yleisempää marraskuussa, kun taas joulukuussa kuluttajat suosivat enemmän kotimaisia yrityksiä sekä kivijalkakauppoja. Trendi on huomattavissa verkkosivuvierailujen seurannassa, jolloin kotimaisten kauppojen vierailumäärät kasvavat joulun lähestyessä, kun taas ulkomaalaisten verkkokauppojen laskevat.
Joulusesongin 2023 (marras–joulukuu) tuoma myynnin lisäys kuukausittaisen keskiarvomyynnin päälle oli noin 604 miljoonaa euroa.
Joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli yhteensä 214 euroa jokaista kotitaloutta kohti.
Tilastokeskuksen julkaiseman kuluttajien luottamus -tilaston mukaan kuluttajien arvio oman talouden nykytilasta ja odotukset omasta sekä Suomen taloudesta vuoden kuluttua ovat yhä vaisut. Vuoden takaiseen verrattuna kuluttajien luottamus on kuitenkin hieman kohentunut. Marraskuussa ajankohtaa pidettiin hyvin epäedullisena kestotavaroiden ostamiselle ja rahankäyttöaikeita kulutukseen oli todella niukasti. Tällä voi olla vaikutusta myös joulukauppaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















