Lähes joka kymmenes suomalainen ostaa joululahjaksi halpaa kiinarihkamaa
Liki joka kymmenes (9 %) suomalainen ostaa tänä vuonna joululahjoja kiinalaisesta halpakauppa Temusta.
– Suomalaisista yli puolet kokee Temun niin heikkolaatuiseksi, ettei sitä voi antaa lahjaksi. Se on yleisin syy olla tilaamatta rihkamaa Aasiasta. Toiseksi yleisin syy on se, että tilaamisen koetaan tukevan Kiinaa, eikä sitä haluta tehdä. Kolmanneksi yleisin syy on tuoteturvallisuuden olemattomuus. 40 prosenttia suomalaisista pelkää Temun tuotteissa olevia kemikaaleja, Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo.
– Käytetyn tavaran kauppa ja ultrahalpa rihkamakauppa ovat megatrendien kaksi ääripäätä, jotka ovat nyt meneillään samanaikaisesti, Tuomisto jatkaa.
Tiedot selviävät Torin marraskuussa teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1000 täysi-ikäistä suomalaista. Puolet on naisia, puolet miehiä. Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.
Kiinasta Suomeen tilattujen alle 150 euron arvoisten tavaraerien määrä kasvoi tammi–lokakuussa 1 228 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Lukumäärä kasvoi Tullin tilastojen mukaan kymmenessä kuukaudessa viime vuoden 1,7 miljoonasta tämän vuoden 22,7 miljoonaan.
– Jokaiseen suomalaiseen kotitalouteen on tullut tänä vuonna keskimäärin seitsemän pakettia Kiinasta. Kiinan osuus alle 150 euron arvoisista Suomeen tulleista tavaraeristä oli tammi–lokakuussa lähes 98 prosenttia, Tuomisto sanoo.
Ongelma on se, ettei toiminnan hyväksyttävyydestä ole tietoa työntekijöiden eikä ympäristön näkökulmasta, eikä tuoteturvallisuus täytä viranomaismääräyksiä. Lentorahtiin perustuva logistiikka kuormittaa ympäristöä ja heikko laatu kiihdyttää massakulutusta.
– Temu-tavaraa ei käytännössä lainkaan myydä käytettynä. Sen elinkaari on hyvin lyhyt. Käytettyä omaisuuttaan myyneistä suomalaisista neljä prosenttia on myynyt eteenpäin Temu-tavaraa. 64 prosenttia suomalaisista on käynyt käytetyn tavaran kauppaa. Kestävän kuluttamisen ytimessä on laadukas tavara, jota hyödynnetään kauan, Tuomisto kommentoi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















