Yli puolet kotitalouksista käyttää jouluun enintään 300 euroa
Suomalaisten joulubudjetit ovat laskeneet 17 prosenttia kolmessa vuodessa. Yhä useampi kotitalous aikoo käyttää jouluun alle sata euroa. Lapsiperheillä joulubudjeteissa on noin 180 euroa ”lapsilisää”. Keskimäärin joulun viettoon aiotaan käyttää tänä vuonna 420 euroa per kotitalous.
Summa selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä, ja se pitää sisällään kaikki joulunajan kulut lahjoista ruokiin, joulukoristeisiin, matkoihin ja muihin jouluvalmisteluihin.
Suomalaisten joulubudjetit ovat tänä vuonna noin 40 euroa pienemmät kuin toissa vuonna, jolloin LähiTapiola kysyi asiaa edellisen kerran. Lapsiperheillä joulubudjetit ovat keskimäärin 470 euroa ja lapsettomilla kotitalouksilla 290 euroa, eli noin 180 euroa vähemmän.
– Palkansaajien ostovoima on noussut yli puolitoista vuotta, ja kuluttajien luottamuskin on vahvistunut parin joulun takaisesta sähköpaniikista. Odotin, että nousu näkyisi myös joulubudjeteissa, mutta kaikkea muuta, ihmettelee LähiTapiola Varainhoidon ekonomisti Hannu Nummiaro.
Nummiaro uskoo, että joulumieltä rokottavat nyt työttömyyden pelko ja arvonlisäveron korotukset.
– Talouden veto on hieman piristynyt vuoden alusta, mutta kaksi ja puoli vuotta jatkunut työttömyyden nousu ei ota taittuakseen. Arvonlisäveron korotus sattuu sekin kiusallisesti joulun alle. Itse veronkorotuksella ei ole suurensuuri vaikutus jouluostosten hintaan, mutta se voi viilentää kuluttajien joulumieltä odotettua enemmän. Kuluttaminen on aina osin psykologiaa ja voi olla, että esimerkiksi energiahintojen noususta johtuva yleinen inflaatio on helpompi niellä kuin hinnankorotus, joka johtuu lisäverotuksesta. Tästä voi tulla kulutukseen suurempi lovi kuin finanssipolitiikan arvioissa on ajateltu, Nummiaro arvioi.
Ekonomistin mukaan joulubudjettien putoaminen ei selity yksin kireällä taloustilanteella, vaan se on osa pidempää kulutuskäyttäytymisen muutosta.
– Vähittäismyynnillä on aina ollut tapana kasautua vahvasti jouluun, mutta sesongin merkitys on hiipunut vuosi vuodelta.
Vielä 1990-luvun lopulla joulukuun vähittäismyynti oli 30 prosenttia korkeampi kuin vuoden keskimääräinen kuukausimyynti. Viime vuonna se oli enää noin 12 prosenttia korkeampi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















