Poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet viime päivinä
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei Varsinais-Suomen ELY-keskuksen mukaan ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta ei aina ole saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa, arvioi ELY-keskus. Tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.
Nollan molemmin puolin sahaavasta lämpötilasta johtuen tien pinta on usein pakkasella, vaikka ilma on jo muutaman asteen plussalla. Kun tällaisella säällä sataa vettä, se jäätyy samantien tien pinnassa olevan hiekan päälle. Vaikka tie olisi juuri hetki aiemmin hiekoitettu, tien pinta tuntuu liukkaalta. Vesisateella tai kovalla tuulella hiekka voi puolestaan pyyhkiytyä helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Tien pinnan sulaessa hiekka painuu jää alle ja sään pakastuessa uudelleen tie muuttuu liukkaaksi.
Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää normaalia kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Urakoitsijoiden hoitolenkki saattaa kestää ajaa läpi useamman tunnin jatkuvallakin ajolla, jolloin menee aikaa, ennen kuin hoitotoimenpiteet ehditään uusimaan tiellä.
Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Nopeissa sään vaihteluissa saattaa pääteillä voi olla toisinaan huono keli. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, teiden kunto voi muuttua hyvinkin nopeasti hoitotoimenpiteiden jälkeen uudelleen. Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla, ongelmia on lähinnä yksittäisillä tiejaksoilla tai yksittäisinä ajankohtina. Suurimmat ongelmat keskittyvät yleensä vähäliikenteisemmille teille, joiden liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoittamalla. Ongelmakeleillä tienhoitotoimenpiteitä tehdään vuorokauden ympäri.
Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään valitsemaan ja ajoittamaan oikein. Sääennustusten muuttuessa aina ei kuitenkaan onnistuta ajoittamaan ennakoivia hoitotoimia optimaalisesti koko urakka-alueella. Tienpinnan ja ulkoilman lämpötilat eroavat toisinaan hyvinkin paljon toisistaan.
Molemmat lämpötilat voivat vaihdella useilla asteilla lyhyenkin matkan sisällä. Sade- ja lumikuurot voivat myös olla hyvin paikallisia. Tai sään ollessa nollan tuntumassa, ei ole varmuutta, missä olomuodossa sade tulee. Liukkautta torjutaan yleensä jo ennen sään muuttumista pakkaselle, kun taas lumisateessa ensin aurataan lumet ja liukkaudentorjunta hoidetaan vasta sen perään. Jos sade tuleekin odotetun lumen sijasta vetenä, liukkaudentorjunnassa ollaan heti jälkijunassa.
Kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. Ensin hoidetaan vilkkaat päätiet ja vasta sen jälkeen muut tiet. On laatuvaatimusten mukaista, että vähäliikenteisemmillä teillä toimenpideaika teiden hoitoon on useita tunteja. Jos sade alkaa aamuyön tunteina, kaikkia teitä ei ehditä hoitaa kuntoon ennen aamun työmatkoja ja koulukuljetuksia, vaikka etenkin koulukuljetusreitit pyritään huomioimaan hoitotoimenpiteiden ajoituksessa.
Yksittäisessä hoitourakassa on keskimäärin noin tuhat kilometriä tieverkkoa. Siihen mahtuu yhden vuorokauden sisälläkin monenlaisia olosuhteita.
Hoitourakoiden sopimuksissa sallitaan laatuvaatimusten poikkeamat poikkeuksellisissa keliolosuhteissa. Kalustoa ei siten ole myöskään mitoitettu kaikkein hankalimpien keliolosuhteiden mukaan, joita on kuitenkin vain muutamia päiviä talvikauden aikana. On selvää, että hankalimmilla keleillä kaikki tiet eivät ole koko ajan laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa. Laatuvaatimusten näkökulmasta kuitenkin riittää, että urakoitsijalla on koko kalusto käytössä ja hoitotoimenpiteet käynnissä. Jokaisella tiellä ei voida tehdä hoitotoimia yhtä aikaa, vaan työt tehdään ennalta suunnitellussa järjestyksessä.
Teiden talvihoidolla ei tavoitella kesäkelejä, ja etenkin vähäliikenteisemmillä teillä on huomioitava vallitsevat ajo-olosuhteet. Se edellyttää ELY-keskuksen mukaan ajonopeuden sovittamista vallitseviin keliolosuhteisiin ja se kannattaa huomioida myös matkojen aikataulujen suunnittelussa. On erittäin harvinaista, että tiellä ei pystyisi liikennöimään lainkaan. Joskus saattaa tulla tilanteita, jossa joutuu odottamaan tienhoitotoimenpiteitä, ennen kuin voi lähteä liikenteeseen. Ymmärrettävästi se haittaa erityisesti aikataulutettuja kuljetuksia, kuten esimerkiksi koulukuljetuksia tai elinkeinoelämän kuljetuksia.
Hoitoa kohdennetaan liikenteen erityistarpeiden mukaan etenkin vähäliikenteisillä teillä. Täsmähoidolla tarkoitetaan hoidon tason parantamista tien erityiskäytön vuoksi tietyllä tiejaksolla tai lyhyen tieosuuden hoitamista normaalista poikkeavalla tavalla. Täsmähoito ei ole sovellettavissa eri tienkäyttäjäryhmien yleisiin liikennöintitarpeisiin, sillä työmatkoja, koulukuljetuksia ja elinkeinoelämän kuljetuksia on käytännössä koko tieverkolla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















