Yhteissävellys kuvaa ikiroudan sulamista
Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen yhteissävellys Ikirouta esitetään What Ever Works -festivaalin konsertissa Vanhalla viinatehtaalla Turussa 20. marraskuuta kello 19.
Muusikot ovat Silvia Raia, huilu, Patrik Kleemola, kitara, Oliver Müller, sello ja Tapio Lappalainen, live-elektroniikka.
– Yhteissävellyksessämme Ikirouta (2020) aiheena on ikirouta ja sen sulaminen ilmaston lämpenemisen johdosta. Ikiroudan sulaminen voi aiheuttaa tutkijoiden mukaan noidankehän, kun maaperästä vapautuvat kasvihuonekaasut kiihdyttävät ilmaston lämpenemistä entisestään. Useampana talvena kymmeniä tuhansia poroja on kuollut nälkään, koska tundran pinnalle vesisateiden ja pitkään sulana pysyneeltä mereltä puhaltaneen kosteuden seurauksena jäätynyt vesikerros on estänyt porojen ruoan saannin, todetaan tiedotteessa.
– Pitkien, poikkeuksellisen kuumien helteiden aikana Siperian metsissä on riehunut valtaisia metsäpaloja. Ikiroudan sulamisen seurauksena ikiroudan sisään koteloituneet bakteerit ja virukset saattavat herätä henkiin, viemärit, vesijohdot ja öljyputket ovat vaarassa rikkoutua ja ikiroudan päälle rakennetut kaupungit voivat romahtaa.
Ahvenjärvi ja Lappalainen ovat säveltäneet yhteissävellyksiä vuodesta 2013 alkaen. Heidän toteuttamassaan, taidemusiikin kentällä harvinaisessa yhteissäveltäjyydessä, molemmat säveltävät kaikkia teoksen kohtia, syntyy kahden taiteilijan yhteistyönä musiikkia, jota kumpikaan ei yksinään päätyisi säveltämään.
Pitkä parisuhde on synnyttänyt yhteisen keskustelun ja ymmärryksen supervoiman, jonka avulla molempien ideoita ja ajatuksia kunnioittaen työstetään yhteistaideteoksia. Ahvenjärvi ja Lappalainen voittivat viime vuonna Teosto-palkinnon yhteisorkesterisävellyksellään Water. Teos oli Tampere Filharmonian tilaussävellys, joka kantaesitettiin Tampere Biennalessa 2022. Oulu Sinfonia esitti teoksen viime vuoden lokakuussa André de Ridderin johdolla.
Ahvenjärvi ja Lappalainen ovat luoneet omat säveltäjäuransa jo ennen yhteissäveltämistä. Tapio Lappalaisen sävellyksiä on esitetty lukuisilla festivaaleilla, muun muassa Aspekte (Salzburg), GegenWelten (Heidelberg), Passauer Saiten (Passau), Nordic Music Days (Kööpenhamina), Musiikin Aika (Viitasaari), Tampere Biennale, Uuden Musiikin Lokakuu (Oulu), Ung Nordisk Musik (Göteborg ja Reykjavik) sekä Komponistmöte Nordkalotten (Piteå, Oulu ja Torshavn).
Hänen sävellyksiään ovat esittäneet Mozarteum Orchester Salzburg, Tampere Filharmonia, Oulu Sinfonia, Helsingin kamarikuoro, Jyväskylä Sinfonian jousikvartetti, South Iceland Chamber Choir, Pohjan Sotilassoittokunta, Vokalgruppen Concert Clemens.
Ahvenjärven musiikkia on soitettu lukuisilla festivaaleilla 14 maassa Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa (ISCM World New Music Festival, Tampere Biennale, Musica Nova, Tage für Neue Musik in Zürich, Båstad Kammarmusik, Stockholm New Music). Ahvenjärven sävellyksiä ovat esittäneet mm. Oulu Sinfonia, TampereRaw, Tampere Filharmonia, Mozarteum Orchester Salzburg ja Österreichisches Ensemble für Neue Musik (OENM).
Ahvenjärvi on myös arvostettu sävellyspedagogi, joka on pitänyt koulutuksia Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian avoimessa yliopistossa, Oulun yliopistossa, Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)