Ammoniakkivaunut lähtivät ratapihalta
Uusi tavararatapiha valmistuu vauhdilla Kirstinpuiston edustalle
Ratapihaa myllätään. Julkinen huomio on kiinnittynyt kaksoisraiteeseen, henkilöratapihaan ja asemajärjestelyihin mutta juuri nyt tapahtuu erityisesti Heikkilän tavararatapihalla eli Turku Tavaralla Härkämäen kupeessa. Paikanmääre on harhaanjohtava, sillä kyseessä ei ole asuinalueena tunnettu Härkämäki, vaan työtä tehdään Kirstinpuiston naapurissa.
Uuteenkaupunkiin menossa olevia ammoniakkivaunuja ei saa parkkeerata enää Logomon edustalle, sillä Traficomin mukaan henkilöratapiha ei voi enää toimia vaarallisten aineiden VAK-ratapihana. Heikkilän tavararatapihalle tulee 12 raidetta ynnä neljä radanpitoraidetta Väyläviraston kunnossapitotukikohtaa varten. Kaksi raiteista osoitetaan VAK-ratapihaksi. Ratkaisu on väliaikainen, sillä nämäkin raiteet ovat liian lähellä asutusta. VAK-ratapihalle on kartoitettu uutta paikkaa, mutta päätöksiä ei ole eikä edes valmiita suunnitelmia.
Tavararatapiha on suuri maarakennustyömaa. Kalliota on louhittu noin 30 000 kuutiometrin verran ja 2,5 metrin syvyyteen asti. VAK-raiteiden alle tehdään bentoniittimattosuojaus eli allasrakenne bentoniitista.
– Maaperää suojataan. Bentoniittimatosta on rakennettu raiteiden alle allasrakenne, jonka tarkoituksena ottaa vastaan sammutusvesiä mutta myös mahdollisia vuotoja. Normaalitilanteessa se on yhdistetty hulevesijärjestelmään. Salaojat kuivattavat aluetta. Onnettomuus- ja poikkeustapauksissa se pystytään erottamaan sulkuventtiileillä, kuvailee rakennuttajakonsultti Kimmo Koskinen Rejlers Finlandista.
Valmista pitäisi olla vuoden päästä. Tavararatapihaa tarvitaan muun muassa junien muodostamiseen ja työkoneita varten. Toiminnot siirtyvät uuteen paikkaan nykyiseltä ratapihalta vanhalta pendolinohallilta elämyskeskuksen alta pois.
– Putket on jouduttu rakentamaan tavararatapihan alle. Vanha (alue) ei sitä mahdollistanut. Kallio oli ihan pinnassa, tietää projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Vaikka tavararatapiha on yhä työmaana, junat Uuteenkaupunkiin ja satamaan kulkevat koko ajan.
– Ihmiset varmaan ihmettelevät, minkä takia Koulukadun siltaa tehdään kuin Iisakin kirkkoa. Syy on se, että liikenne täytyy turvata niin henkilösatamaan, tavarasatamaan kuin Uuteenkaupunkiin, muistuttaa Koskinen.
– Sen takia työtä tehdään (sillalla) kahdessa osassa, komppaa Mäkelä.
Tavararatapihan työt käynnistyivät myöhässä, mutta urakoitsija on runsaassa viidessä kuukaudessa kuronut kiinni aikataulua.
– Paljon on eri tekniikkalajeja. On tehty veturintankkauspaikkaa, paalutustyötä ja betonityötä. Tämä urakka sisältää vähän kaikkea, luonnehtii työmaapäällikkö Ronny Östman Sundström Oy Ab:sta.
Aikataulu siis pitää. Entä budjetti? Koko projektin kustannusarvio oli 172 miljoonaa euroa.
– Tällä hetkellä ei ole mitään sellaista näköpiirissä, etteikö budjetissa pysyttäisi, summaa Mäkelä.
Lasse Virtanen

















