Taloyhtiöille mahdollisuus kieltää sähköpotkulaudat
Tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että se hyväksyisi uudet ohjeet pienliikennevälineiden operaattoreille ja toimenpiteet sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseksi.
Turun kaupungilla on ollut voimassa ohjeistus pienliikennevälineiden operaattoreille kesäkuusta 2021 alkaen ja sitä on päivitetty marraskuussa 2021 sekä maaliskuussa 2023.
Uuden ohjeistuksen mukaan operaattorit voivat sopia kieltoalueista myös kolmannen osapuolen kanssa – esimerkiksi yksityisten taloyhtiöiden kanssa – mutta kaupunkia pitää informoida uusista rajoituksista ja ne lisätään mahdollisuuksien mukaan kaupungin toimesta Turun palvelukarttaan.
Operaattorien tulee käyttää sellaista huoltokalustoa, jossa näkyy selkeästi kyseisen operaattorin tunniste, kuten logo. Laitteita siirtelevän huoltohenkilöstön pukeutumisen tulee olla operaattorin ilmeen mukainen. Näin toimien sähköpotkulautojen kerääminen ei aiheuta hämmennystä tai epäilystä esim. varkaudesta.
Jos yhteiskäyttöiset liikennevälineet haittaavat kaupungin kunnossapidon toimintaa tai aiheuttavat muuten vaaraa tai välitöntä haittaa, eikä operaattori ole ryhtynyt tarvittaviin siirtotoimenpiteisiin kehotuksesta huolimatta, kaupunki voi siirtää kulkuvälineet ja myös periä maksun siirto- ja varastointikustannuksista.
Operaattoreille on korostettu, että heillä on oltava selkeät asiakaspalvelu- ja viestintäkanavat – esimerkiksi puhelin ja mobiilisovellus – ja riittävät resurssit palautteiden käsittelyyn. Palautejärjestelmän tulee olla kytkettynä sovellukseen, jolla kulkuvälineet vuokrataan. Asiakaspalvelujärjestelmistä tulee saada tietoa kulkuvälineiden turvallisesta käytöstä, ja niissä täytyy voida esittää kysymyksiä ja reklamoida palvelusta. Operaattori merkitsee asiakaspalvelun puhelinnumeron ja muut tarvittavat yhteystiedot jokaiseen operaattorin kulkuvälineeseen. Operaattoreille on myös painotettu sitä, että operaattorin on pystyttävä palvelemaan käyttäjiä myös suomeksi.
Turun kaupunki palkkasi yhteistyössä kaupungissa toimivien sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa kolmen hengen skuuttipartion kesäksi 2023 (15.5.–18.8.). Skuuttipartion tehtävänä oli partioida kaupungilla ja siirtää väärinpysäköityjä lautoja turvallisempaan paikkaan sekä havainnoida ja kartoittaa sähköpotkulautojen kasaumia. Skuuttipartion havaintojen perusteella sähköpotkulautojen kasaumat ja samalla ongelmat keskittyvät pääasiassa Kupittaalle, jokirantaan sekä Kauppatorin ympäristöön. Operaattoreilta saadun datan sekä harjoittelijoiden alkukesän kartoituksen perusteella kaupunki maalasi uusia pysäköintiruutuja laudoille kesäkuussa.
Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen maalaus on aloitettu vuonna 2021, jolloin kohteita oli 13. Vuonna 2022 määrä kasvoi noin 40:een ja kaudella 2023 laudoille sopivia pysäköintikohteita oli kaupungilla 56. Ruutuja maalattiin viime vuonna 210 ja tällä hetkellä näihin parkkeihin mahtuu noin 500 lautaa.
Kaudelle 2024 tavoite on saada 200 maalattua ruutua lisää. Ruudut sijoittuvat keskustan ja Kupittaan alueelle ja niiden paikat määritetään sen mukaan, mihin sähköpotkulautojen pysäköinti nyt kasaantuu. Sähköpotkulautojen pysäköintiruudut eivät myöskään saa aiheuttaa haittaa kävely- ja pyöräliikenteelle tai autoliikenteelle. Kesän harjoittelijat aloittavat työnsä tällä paikkatarpeen selvittämisellä. Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen paikat sovitaan sitten yhdessä liikennesuunnittelun kanssa.
Turun mallia hyödynnetään myös muissa kaupungeissa ja Turussa tehty pysäköintiruutusapluuna on nykyään käytettävissä myös Tanskassa.
Sähköpotkulautojen pysäköintiruutujen lisäksi kaupungille tuotiin yhdeksän telinettä, joissa paikkoja oli 5–10 laudalle. Telineiden sijoittamiset sekä autojen parkkiruutujen poistaminen suunniteltiin yhdessä liikennesuunnittelun kanssa. Parkkiruutuja poistettiin väliaikaisesti kolme, yksi paikka Rehtorinpellonkadulta, yksi Tehtaankadulta (asukaspysäköintipaikka) sekä yksi Kiinamyllynkadulta. Telineet tilattiin neutraalilla värityksellä ja operaattorit toivat telineet kaduille sekä keräsivät ne kauden päätyttyä talvisäilöön. Kaudella 2024 jatketaan samalla toimintamallilla. Paikoista ei peritä vuokraa. Jos käytössä olisi toimilupamalli, niin myös vuokran periminen autojen pysäköintiruuduista olisi mahdollista.
Telineet toimivat syyskaudella erityisen hyvin Turun yliopiston ja Åbo Akademin lähistöllä, jossa aiemmin ongelmana oli lautojen kertyminen jalkakäytäville. Havaintojen perusteella telineet keräävät lautoja lähinnä ympärilleen, mutta itse telineeseen lautoja ei aina päädy. Telineet kuitenkin toimivat hyvänä vaihtoehtona niillä alueilla (esimerkiksi mukulakivetys tai muu epätasainen alusta), jonne ruutuja ei voi maalata.
Kauden aikana seurattiin ja valvottiin operaattoreiden rajoitusten noudattamista. Pääasiassa operaattorit noudattivat asetettuja rajoituksia hyvin, mutta heitä jouduttiin säännöllisin väliajoin huomauttamaan rajoitusalueiden puuttumisesta tai yöaikaisten nopeusrajoitusten (klo 22–05) noudattamatta jättämisestä.
Turun kaupungin kaupunkiympäristön kunnossapidon ja operaattorien kanssa on sovittu yhteisestä toimintamallista keväälle katujen hiekanpoiston osalta. Operaattorit asettavat kaupungin kunnossapidon ennalta määrittelemät kadut pysäköintikieltoalueiksi ja keräävät toimenpiteen ajaksi laudat pois, jotta kadut voidaan puhdistaa sujuvasti.
Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Erilaisten sähköisten välineiden vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019, niistä sähköpotkulaudat ovat suurimpana.
Sähköpotkulautoja käytettiin Turussa viime kesänä (toukokuu–syyskuu) keskimäärin noin 1,8 kertaa per lauta vuorokaudessa. Sähköpotkulautojen määrä oli enimmillään noin 7 000. Matkoja laudoilla tehtiin lähes 2 miljoonaa.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole lain suomaa mahdollisuutta puuttua sähköpotkulautojen määrään määräsääntelyn keinoin. Mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailuun perustuu yhteistyöhön operaattoreiden kanssa ja heidän hyvään tahtoonsa noudattaa yhteistä sopimista.
Liikennevakuutuslakiin esitetään jo toukokuusta alkaen turvallisuutta lisäävää muutosta, jonka mukaan kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat tulisivat liikennevakuutettaviksi riippumatta siitä, minkälaisia ja kokoisia ne ovat. Se siirtää aiemmin yhteiskunnan vastuulle tulleita onnettomuuskustannuksia myös sähköpotkulautaoperaattoreiden vastuulle. Esitys parantaa niiden vahinkoa kärsineiden asemaa, jotka ovat osallisina onnettomuudessa vuokrattavan sähköpotkulaudan kuljettajan kanssa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)