Tulevaisuuden satama-alueen suunnittelussa halutaan kuulla kaupunkilaisia
Ajateltaessa Turun satamaa, voi tulla mielikuva asfaltin, rahtiliikenteen ja parkkipaikkojen täyttämästä teollisuusmaisesta alueesta. Tähän näkymään toivotaan muutosta niin viihtyisämpään kuin älykkäämpäänkin suuntaan nyt, kun aluetta uudistetaan yhteistä terminaalia työstävän Ferry Terminal Turku -hankkeenkin kautta.
Ryhmä tutkijoita Åbo Akademista ja Turun kauppakorkeakoulusta miettii sataman ja Linnanniemen alueen tulevaisuuden moninaisia mahdollisuuksia hankkeella ”Älykäs satamakaupunki: Kohti satama- ja kaupunkitoimintojen tehostettua digitaalista integraatiota”.
– Haluamme selvittää miten älysatama ja älykaupunki voidaan yhdistää nykyaikaiseksi konseptiksi; älykäs satamakaupunki. Eli miten kaupunki, sen palvelut ja kulttuuri voitaisiin tuoda lähemmäksi historiallisestikin merkittävää satamaa ja sen ympäristöä, tutkimuspäällikkö Kristel Edelman kuvailee.
Osana tutkimusprojektia halutaan kuulla alueen ”käyttäjien” eli turkulaisten ja Linnanniemen alueen asukkaiden sekä tietysti myös matkailijoiden ja turistien näkemyksiä siitä, miten digitaalisia palveluita ja ratkaisuja voitaisiin hyödyntää alueen muutosprosessin yhteydessä ja osana kehittyvää Turkua sekä tulevaisuuden kaupunkivisioita.
– Alueelle toivotaan enemmän viheralueita asfaltin sijaan. Mutta toivomme kuulevamme myös täysin uusia näkökulmia, kuten millaisia digitaalisia palveluja alueelle sopisi, projektipäällikkö Irina Wahlström kertoo.
Älykaupunki voi kuulostaa monille vieraalta termiltä, mutta hankkeen asiantuntijat kertovat sille haettavan merkitystä ja sisältöä kaupunkilaisten tavoista ja toiveista.
– Kartoitamme kaikille avoimella kyselyllä miten kukakin määrittelee älykkään kaupungin ja mitä digitaalisia ratkaisuja Turun sataman ja Linnanniemen alueella liikkuessa on käytetty, esimerkiksi matkailua, pysäköintiä tai tapahtumia ajatellen, Wahlström avaa.
Yhdeksi hyväksi esimerkiksi älykkäästä satamasta nostetaan monille tuttu Tallinnan satama, jossa palvelut ovat lähellä ja ajoneuvojen tunnistus, kulunvalvonta, lähtöselvitys sekä odotuskaistoille ohjaus tapahtuu pitkälti digitaalisesti.
Turun terminaalien yhdistyessä Wahlström korostaa, että siirtymien saumattomuus tulee turvata, jotta satamaan on helppo tulla ja esimerkiksi lähtöselvitys ja laivaan nousu tapahtuu ilman tungosta.
– Lisäksi on ajateltava mikä alueella houkuttelee ja mitä oheispalveluja niin asukkaille kuin turisteille voisi tarjota.
Tutkijat kannustavatkin kaupunkilaisia vastaamaan kyselyyn, joka löytyy Älykäs satamakaupunki -hankkeen nettisivuilta. Vastanneiden kesken arvotaan lahjakortteja.
– Kannattaa keskittyä siihen, mikä olisi järkevää juuri Turun kannalta, Edelman ohjeistaa.
Hankkeessa on lisäksi suunnitteilla ensi vuoden puolelle workshopeja, joista kiinnostuneet voivat olla hankkeen työryhmään yhteydessä esimerkiksi sähköpostitse smartportcity@utu.fi.
Saana Sjöblom-Hasselblatt