Maksuhäiriöisten henkilöiden määrä väheni ensimmäistä kertaa 13 vuoteen
Maksuhäiriöitä oli Asiakastiedon mukaan viime vuoden lopussa 389 300 suomalaisella. Koronapandemian aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta maksuhäiriöisten henkilöiden määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Nyt heitä on 2 900 vähemmän kuin vuosi sitten.
– Tämä on todella hyvä kehityssuunta. Nuorten maksuhäiriöisten määrä on vähentynyt jo pitkään ja nyt sama käänne nähdään koko kansaa kuvaavassa tilastossa. Valitettavasti seniorikansalaisten taloudelliset vaikeudet lisääntyvät edelleen, sillä yli 60-vuotiaita maksuhäiriöisiä on nyt enemmän kuin vuosi sitten. Tähän ongelmaan on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota, sanoo mediavastaava Ville Kauppi Asiakastiedosta.
– Myönteisen kehityksen taustalla on varmasti useita syitä, mutta me uskomme, että positiivisen luottotiedon koko ajan kattavampi hyödyntäminen on osaltaan ehkäissyt suomalaisten ylivelkaantumista. Ilmiselvästi suomalaiset ovat myös osanneet sopeuttaa kulutustaan ja rahankäyttöään tarvittaessa, sillä koronapandemian lisäämä epävarmuus ei maksuhäiriötilastoissa näy, vaikka niin etukäteen pelättiin.
Positiivinen luottotieto tarkoittaa tietoa luotonhakijan olemassa olevista lainoista, niiden käyttötarkoituksesta, jäljellä olevista pääomista, maksueristä sekä lainoihin mahdollisesti liittyvistä maksuviiveistä. Näiden tietojen avulla vastuullinen luotonantaja pystyy varmistamaan, että hakijan maksukyky riittää uudenkin luoton maksamiseen.
Asiakastiedon ylläpitämästä palvelusta on tällä hetkellä saatavissa noin 1,5 miljoonan kuluttajan positiiviset luottotiedot, joita rahoittajat voivat hyödyntää luotonhakijan omalla suostumuksella.
– Positiivisen luottotiedon kattavuus paranee koko ajan, ja jo nyt sen avulla tehdään yli 500 000 vastuullista kuluttajaluottopäätöstä joka kuukausi. Tänä vuonna tietoa jakavia ja hyödyntäviä rahoittajia on tulossa lisää.
– Näemme yhdessä asiakkaidemme kanssa positiivisen luottotiedon vaikutuksen ylivelkaantumisen ehkäisemiseen niin merkittävänä, että laajennamme sen käyttömahdollisuuksia laajasti erilaisiin kuluttajille tarjottaviin lainoihin ja luottoihin liittyviin päätöksiin, palvelukehitysjohtaja Johanna Kurikka kertoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















