Kauppahuone Classic Man on pysynyt kolme vuosikymmentä kivijalassa
Turkuun turistiksi saapunut espoolaismies Antti Kulmala kertoo kävelleensä usein Kauppahuone Classic Manin ohitse. Tällä kertaa hän pysähtyi liikkeeseen ostamaan itselleen puvun alle liivin. Hän on mieltynyt klassiseen miesten muotiin ja pieniin putiikkeihin.
– Tällaisten kivijalkakauppojen tulisi todellakin säilyä. Tuntuu, että Turussa näitä näkee enemmän kuin Helsingissä kulkiessa. Itse ostan mieluummin pienestä kaupasta laadukkaan ja kestävän tuotteen, jota ei ole valmistettu huonoissa oloissa toisella puolella maailmaa. Minun mielestäni se on vain niin, että vaikka orjuus lopetettiin, niin nyt ihmisiä käytetään jatkuvasti orjina toisella puolella maapalloa. Ja sitä tavallinen kuluttaja ei näe, Kulmala toteaa.
Keskustassa sijaitseva Kauppahuone Classic Man on toiminut kivijalkakauppana samassa paikassa kunniakkaat 30 vuotta. Markku Mäkelä perusti klassista miesten juhla- ja arkimuotia myyvän liikkeen keskelle lamaa, kun omat työt lähtivät alta Kestilän ostojohtajana yrityksen mennessä konkurssiin.
– Silloin elettiin todella pahaa 90-luvun lamaa, ja moni isompikin yritys meni konkurssiin. Minäkin jäin sitten ilman töitä, ja eipä siinä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa lainoja ja alkaa itse yrittäjäksi. Minulla oli todella vankka kokemus juuri miesten vaatetuksesta, ja osasin panostaa vaatteisiin, joilla on kysyntää. Olin saanut jo 24 vuotta työkokemusta tekstiilialalta. Työskentelin tuossa viereisessä rakennuksessa, missä Kestilä silloin sijaitsi, kertoo Mäkelä.
Mäkelä kertoo panostavansa laatuun. Hänellä on myynnissä vain Euroopassa valmistettuja, kestäviä vaatteita.
– Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka arvostavat kestävyyttä ja laatua sekä hyvää palvelua. Siksi minulla riittää vielä hyvin asiakaskuntaa. Moni asiakas haluaa tuotteita, joita ei ole kuljetettu pitkien laivamatkojen takaa epämääräisistä työoloista ja halutaan oikeasti pukea näyttäviä sekä pitkään kestäviä arki- ja juhlavaatteita.
Mäkelä ottaa puheeksi kivijalkakauppojen huonontuneen tilanteen Suomessa, sillä yhä useampi kivijalkakauppa päätyy lopettamaan.
– Kivijalka kiinnostaa ihmisiä mukamas, mutta se kiinnostaa vasta, kun ne ovat hävinneet. Euroopassa on vielä aika paljonkin kivijalkakulttuuria, mutta meillä Suomessa kivijalkakaupat ja putiikit alkavat olla harvinaisia jo. Suomessa ihmiset ovat alkaneet jo tottua verkon sekä myös isojen markettien maailmaan. Myös päättäjät puhuvat, että pieniä yrityksiä pitäisi tukea, mutta mielestäni ne puheet unohtuvat heti, kun kamerat häviävät paikalta.
Marianne Rovio