Logomon sillasta tulee uusi rautatieasema
Turha. Kallis. Näin kuvaillaan uutta Logomon siltaa. Hienoksikin siltaa on kuvailtu, mutta suuri ihmettely on kohdistunut siihen, mihin sitä tarvitaan.
Onko silta siis tarpeeton? Ei ole, jos kysyy Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsaselta. Hänen mukaansa rautatieasema muuttaa sillalle, kun ratapihan ja Kupittaan välille rakentuva kaksoisraide on valmis. Laiturit muuttavat Logomon sillan ja Aninkaistensillan väliin ja asemarakennus jää pois nykyisestä käytöstä. Käynti laitureille kulkee jatkossa sillan kautta.
– Voi periaatteessa ajatella, että se on uusi rautatieasema, summaa Hintsanen.
Ratapihan raidealueen remontissa laitureja levennetään ja olosuhteita parannetaan.
– Uusille laitureille kuljetaan nimenomaan sillan kautta. Sieltä näkee milloin juna on paikalla ja milloin siirtyä junaan.
Laitureille on tähän päivään asti Turussa kuljettu poikkeuksellisesti raiteiden yli maan tasossa, ei tunnelia tai ylikäytävää pitkin kuten vastaavan kokoluokan kaupungeissa yleensä.
– Se ei voi olla pitkäaikainen ratkaisu, toteaa Hintsanen.
Uusien laiturijärjestelyjen jälkeen kulku käy sillalta portaita pitkin tai hissillä. Ne asennetaan paikoilleen, kun raidealue saadaan valmiiksi. Varsinainen odotustila, lipunmyynti ja kioskitoiminnot tulevat sillan kupeeseen nousevaan kokonaisuuteen, jonka toteuttaminen jää valtion huoleksi.
– Silta ei saa kuitenkaan muodostua sellaiseksi oleskelualueeksi, että se vaikeuttaa liikkumista, arvioi Hintsanen.
Suunnitelmien mukaan ratapihan muutostyöt ovat valmiit vuonna 2024.
– Silta tulee palvelemaan tosi laajasti liikkumista tulevan matkakeskuksen alueelta ratapihan elämyskeskukseen asti, ja kaikkea mitä siinä välillä on, Logomoa, Fabriikin aluetta ja keskustan puolelle tulevaa pysäköintilaitosta.
Järjestely ei ole väliaikainen, vaikka suunniteltu matkakeskus, jonka valmistumista on tavoiteltu vuodeksi 2029, toteutuisi linja-autoaseman viereen. Juniin mennään ja niistä lähdetään lähempänä Aninkaistensiltaa kuin nykyisin.
– Se tarkoittaa, että nykyinen rautatieasema jää etäälle. Se kohtaloa ei ole vielä mietitty, kertoo Hintsanen.
– Sille pitää keksiä ihan uusi käyttö.
Hintsasen mukaan sillan ensimmäinen merkittävä käyttötarkoitus on toimia kulkuväylänä pysäköintialueelta Logomoon. Asemakaava mahdollistaa myös pysäköintilaitoksen rakentamisen sillan Ratapihankadun puoleiseen päätyyn, mutta sellaisesta ei ole vielä päätöksiä. Pysäköintilaitos yhdistää Logomon ja sillan tulevaisuudessa matkakeskukseen.
– Silloin se (silta) on jo hyvin paljon lopullisessa käyttötarkoituksessaan.
Entisiin Valion kiinteistöihin, jotka ovat sillan kohdalla kaupungin puolella Ratapihankatua, on aiemmin puuhattu hotellia.
– Se on rautatieliikenteen kannalta erinomaisen hyvä hotellin sijainti, mutta se on edellyttää myös kiinteistön omistajan omia ratkaisuja.
Hintsanen myöntää, että matkakeskusta, elämyskeskusta ja valmistunutta siltaa ei ole suunniteltu kokonaisuutena. Ne ovat erillisiä palasia, jotka on liimattava yhteen.
– Siltaa on järkevää hyödyntää mahdollisimman täysimääräisesti, jopa ehkä enemmän kuin aikaisemmin ajateltiin. En pidä ollenkaan välttämättömänä, että enää tarvitaan muita siltoja ratapihan yli matkakeskuksen kohdalla.
Lasse Virtanen