Tuki vie kohti ammattilaisuutta
Riikka Mantila iloitsee opiskelijoiden vastuullisuuden lisääntymisestä
Turun ammatti-instituutin ravintola- ja catering alan jatkuvan haun opiskelijoita opettava Riikka Mantila palkittiin tammikuun lopulla Helsingissä järjestetyssä Pro2020-gaalassa Pro opettaja -palkinnolla. Tunnustus saa edelleen Mantilan hymyilemään.
– Jo kolmen finalistin joukkoon pääsy tuntui suurelta kunnialta. Kun vielä voitto tuli, niin olihan se todella hieno juttu. Suomessa ammatillisten opettajien, ja opettajien taso ylipäätään, on hirmuisen korkea, Mantila toteaa.
Hän on nähnyt ravintola-alan muutoksia opettajan näkökulmasta runsaan 15 vuoden ajan. Opiskelijoissa Mantila on huomannut pari selkeää muutosta uransa aikana.
– Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta opiskelijat ovat paljon valmiimpia ja fiksumpia. Nykyajan parikymppiset ovat hirmuisen tietoisia ja se näkyy myös käytännön toiminnassa. Jos keitämme vaikka jonkun kastikkeen, josta siivilöidään juurekset pois, niin ei niitä juureksia heitetä roskiin vaan opiskelijat miettivät, miten ne juurekset voisi hyödyntää esimerkiksi lisukkeina, Mantila kertoo.
– Toisaalta vapaa-ajan merkitys on kasvanut. Oman opiskeluaikani juttu oli se, että teimme paljon töitä, jos niitä saimme. Itse saatoin luopua viikonloppusuunnitelmistani, kun oli töitä. Nykyajan ihmisille rahan tienaaminen ei mene kavereiden tai harrastusten edelle, hän jatkaa.
Mantila on aktiivisesti opastamassa ravintola-alan opiskelijoita kohti työelämää. Turun ravintolaelämän viime vuosien nousu näkyy myös alan oppilaitoksissa. TAI:n opiskelijat ovat haluttuja ulkomaita myöden.
– Nykyään työnantajat ovat aktiivisia kouluun päin. He tulevat hakemaan opiskelijoita kesätöihin ja esittäytymään. Meillä on järjestetty rekrytoinnin teemapäiviä, joissa opiskelijat ja työnantajat kohtaavat.
Mantila näkee jo oppilaitoksessa syntyvän kontaktin opiskelijan ja työnantajan välillä hyvänä asiana.
– Kynnys mennä työpaikalle laskee, kun siellä on jo joku tuttu kasvo, johon on saanut jonkinlaisen kontaktin, Mantila sanoo.
Vaikka TAI:ssa ravintola- ja catering alan koulutus on monipuolista ja oppimisympäristöt monipuolisia, Mantila myöntää, että kaikissa asioissa koulu ei pysty työelämää simuloimaan. Sen vuoksi kuukaudesta kahteen kuukauteen kestävät työelämässä oppimisen jaksot ovat keskeinen osa koulutusta.
– On tiettyjä asioita, jotka voidaan oppia vaan työelämässä. Esimerkiksi ravintolakeittiön työtahtia emme millään voi toteuttaa koulussamme. Opiskelijoita ei voi vaan heittää koulusta työpaikoille vaan työelämässä oppiminen on ohjattua ja suunnitellaan tavoitteelliseksi etukäteen. Oppimista seurataan ja osaaminen arvioidaan näytöissä oikeissa työelämän työtilanteissa.
Työelämäkeskeisen opiskelun myötä opiskelija saa monipuolisen alan työelämän verkoston.
Riikka Mantila, ammatillisena opettajana, näkee tämän asian vahvistamisen tärkeimpänä tehtävänään.
Kolme kovaa
1. Sopeudu alan vaatimuksiin.
2. Omaksu ajatus elinikäisestä oppimisesta.
3. Kasvata omaa verkostoa.
Ilkka Lappi