Selvitys: Näin suomalaiset ostavat verkossa
Suomen digitaalisimmat kuluttajat asuvat Uudellamaalla, missä verkko-ostosten määrä asukasta kohden on muuta maata korkeammalla tasolla. Yli 56-vuotiaat on verkkokaupan nopeimmin kasvava asiakasryhmä Suomessa.
Naiset tekevät verkossa enemmän ostoksia ja käyttävät verkkokaupoissa enemmän rahaa kuin miehet, vaikka miesten kertaostosten keskimääräinen arvo on 31 prosenttia suurempi. Sunnuntai on suosituin verkkoshoppailupäivä. Viikon vilkkain ostoshetki on sunnuntai-iltana kello 21–22.
Nämä seikat käyvät ilmi Klarnan tuoreesta suomalaisten verkkokauppatottumuksia selvittävästä raportista. Klarnan maksuratkaisujen käyttötilastot osoittavat, että naiset tekevät 71 prosenttia kaikista verkko- ostoksista Suomessa ja käyttävät 64 prosenttia verkkokauppaan suuntautuvasta rahamäärästä.
Miesten kertaostosten arvo on kuitenkin 31 prosenttia suurempi. Eniten rahaa verkkokauppaan käyttävät 18–35- vuotiaat (45 prosenttia kokonaismäärästä). Yli 56-vuotiaat taas käyttävät vähemmän rahaa verkkokauppaan, mutta ovat toisaalta nopeimmin kasvava verkkokaupan asiakasryhmä.
– Tutkimuksemme nuorin kuluttajaryhmä, 18–35-vuotiaat, käyttää eniten rahaa verkossa ja shoppailisi vain netissä, jos joutuisi valitsemaan. Yli 56-vuotiaiden ikäryhmän verkkoshoppailu taas kasvaa nopeimmin. He myös haluavat mieluummin ostaa tarvitsemansa nopeasti tarkan harkinnan sijaan. Kotiinkuljetusten yleistyessä uskon, että yhä useammat tiiviisti asutuilla alueilla asuvat haluavat klikata tuotteet suoraan kotiinsa ostoskeskuksessa käymisen sijaan. Myös vanhemman ikäpolven verkkoshoppailu kasvaa jatkossa, sanoo Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Viveka Söderbäck.
Klarna vertasi myyntitilastojaan Suomen maakuntien ja kuntien asukaslukuihin tammi–kesäkuussa. Analyysin perusteella verkkokauppa kasvaa Suomessa nopeimmin tiheään asutulla Uudellamaalla. Myös Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa kasvu on jonkin verran maan keskiarvoa vilkkaampaa. Kertaostoksen keskimääräinen arvo (AOV) on puolestaan suurin Lapissa, Uudenmaan ollessa hyvänä kakkosena. Eniten rahaa verkko-ostoksiin asukasta kohden käytetään Lapissa ja Pohjanmaan maakunnassa. Ahvenanmaalla verkkokaupan kasvu on kaikilla mittareilla muuta maata jäljessä.
Kuntatasolla verkko-ostaminen on kasvanut keskiarvoa nopeammin erityisesti asukasluvultaan pienemmissä kunnissa, kuten Lapin Muoniossa ja Enontekiöllä, missä etenkin keskimääräinen verkko-ostoksen arvo ja ostot asukasta kohden ovat huomattavasti muuta maata suuremmat. Suurista kaupungeista verkkokauppa kasvaa keskimääräistä vilkkaammin etenkin Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä, kun taas esimerkiksi Turussa ja Tampereella nettishoppaillaan hieman maan keskiarvoa vähemmän. Tarkempia kunta- ja maakuntakohtaisia verkko-ostamisen tilastoja voi tarkastella Klarnan interaktiivisessa raportissa.
– Verkkokauppa kasvaa tasaisesti koko Suomessa. Tiivisti asutulla Uudellamaalla verkkokaupan kasvu on nopeinta. Uudenmaan suuret kaupungit erottavat sen muista maakunnista, sillä muun Suomen isojen kaupunkien nettimyynnin kasvu on Suomen keskiarvoa hitaampaa. Useimpien maakuntien kasvuvauhti on kymmenen prosentin sisällä koko maan keskiarvosta, tosin Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla verkkokaupan kasvu on huomattavasti hitaampaa. Tämä selittyy mahdollisesti Ruotsista tehtävillä ostoksilla, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Jani Tyyni.
Klarnan selvityksen perusteella suomalaiset tekevät verkko-ostoksia niin arkisin (54 %) kuin viikonloppuisinkin (46 %). Tilastot kuitenkin osoittavat, että lauantaisin tehdään selvästi vähemmän verkko- ostoksia kuin sunnuntaisin.
– Myös Suomessa on koko ajan yleisempää, että kuluttajat käyvät ensin kivijalkakaupoissa ja verkossa tutustumassa tuotteisiin ja ostavat ne myöhemmin. Tämä käyttäytymismalli korostuu viikonloppuisin. Verkkomyynti laskee loppuviikkoa kohden ja kasvaa sunnuntaisin. Monet käyttävät aikaa tutustuakseen tarkasti vaihtoehtoihin ja tekevät sitten ostoksen kodin rauhassa sunnuntai-illalla, erityisesti iltayhdeksän ja kymmenen välillä, joka on Suomessa viikon suosituin ajankohta ostoksien tekemiseen. Tämä osoittaa, miten tärkeää on tarjota saumaton ostokokemus kivijalan ja verkkokaupan välillä, varmistaa henkilökohtainen ostokokemus ja olla saatavilla, kun asiakkaat haluavat tutustua tuotteisiin, hakea inspiraatiota ja tehdä ostoksia, Söderbäck sanoo.
Klarna käsittelee merkittävän osan suomalaisen verkkokaupan ostotapahtumista, mikä antaa yhtiölle tilaisuuden seurata kehitystä ja havaita suomalaisten verkko-ostokäyttäytymistä ohjaavia trendejä. Suomalaisten verkko-ostokäyttäytymistä luotaava raportti tarjoaa suurelle yleisölle Klarnan maksuratkaisuista kerättyä tilastotietoa, dataa kyselytutkimuksesta, johon osallistui yli tuhat suomalaista täysi-ikäistä kuluttajaa, sekä yhtiön asiantuntijoiden analyysejä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)