Verohallinto kannustaa yrityksiä siirtymään sähköiseen asiointiin
Verohallinnon mukaan veroilmoitus helpointa ja vaivattominta lähettää sähköisesti. Lähes 60 prosenttia osakeyhtiöiden veroilmoituksista annetaan jo verkossa. Verohallinto kannustaa yrityksiä sähköiseen ilmoittamiseen soittokampanjalla maaliskuussa.
– Soitamme osakeyhtiöille, joiden tilikausi päättyi joulukuussa ja joilta veroilmoitus on tähän asti saatu paperilomakkeella. Kannustamme antamaan veroilmoituksen verkossa ja kerromme Verohallinnon yhteisöjen veroilmoituspalvelusta sekä muista tavoista antaa veroilmoitus verkossa, kertoo viestintäpäällikkö Eira Karppinen yritysverotusyksiköstä.
Verohallinto arvioi, että sähköisesti annetut ilmoitukset ovat laadultaan parempia kuin paperilla annetut. Sähköiset palvelut ohjaavat ilmoituksen antamisessa sekä tekevät laskutoimituksia ja tarkistuksia ilmoittajan puolesta. Virheellisiä tietoja on osakeyhtiöiden veroilmoituksissa huomattavasti enemmän paperilomakkeilla kuin sähköisesti annetuilla ilmoituksilla. Virheselvittelystä aiheutuu asiakkaille tarpeettomia selvityspyyntöjä ja viiveitä ilmoituksen käsittelyssä.
Käyttäjät ovat olleet hyvin tyytyväisiä sähköisiin asiointipalveluihin. Viime vuonna tehdyssä asiakastyytyväisyystutkimuksessa 99 prosenttia yhteisöasiakkaista oli erittäin tai melko tyytyväisiä asioiden hoitumiseen sähköisissä palveluissa.
Erityisesti yhteisöjen veroilmoituspalvelu on kerännyt positiivista palautetta.
Verohallinnon viime vuonna avaamassa yhteisöjen veroilmoituspalvelussa veroilmoituksen voi antaa maksutta ja milloin vain. Palvelu ohjaa antamaan tiedot oikein ja veroilmoitus täydentyy automaattisesti annettujen tietojen pohjalta. Veroilmoituksen tekeminen palvelun kautta vähentää työtä ja virheitä paperilla annettavaan ilmoitukseen verrattuna.
Veroilmoituksen voi lähettää tiedostomuotoisena myös Verohallinnon Ilmoitin.fi–palvelussa tai Tyvi-palveluntarjoajien kautta.
Verohallinto ei enää lähetä postitse maaliskuussa veroilmoituslomakkeita niille yhteisöille, joiden tilikausi on päättynyt tai päättyy alkuvuonna ja jotka antavat veroilmoituksen 6B. Tällaisia asiakkaita on noin 53 000. Lomakkeiden sijasta asiakkaat saavat tiedotteen, jossa ohjataan siirtymään sähköiseen asiointiin. Veroilmoituksen voi kuitenkin edelleen antaa myös paperilla.