Autojen määrä vähentynyt Suomen teillä, sähköautojen osuus kasvaa
Vuodesta on tulossa poikkeuksellinen. Autojen määrä Suomen liikenteessä on vähentymässä toisen kerran sitten vuoden 2010. Lokakuun alussa liikenteessä oli 89 063 autoa vähemmän kuin vuosi aiemmin. Viime vuosina määrä vähentynyt loka–joulukuussa noin kolme prosenttia.
Edellisten 15 vuoden aikana autoja tuli teille lisää keskimäärin 24 576 per vuosi. Jo yli joka kymmenes auto Suomen liikenteessä on ladattava sähköauto ja niiden osuus autokannasta nousee nyt noin 22 prosentin vuosivauhdilla.
Autojen kokonaismäärän väheneminen ja sähköautojen yleistyminen ovat kumpikin kehitystä, joka taas nostaa parkkihallien merkittävyyttä. Pysäköinnin keskittäminen ja latauspalvelujen saatavuus korostuvat.
Liikennekäytössä olevien autojen määrä on vähentymässä Suomessa tänä vuonna. 15 viime vuoden aikana tästä on tulossa toisen vuosi, kun näin tapahtuu. Muina vuosina autojen määrä liikenteessä on kasvanut. Edellisen kerran autojen lukumäärä väheni vuonna 2022. Sitä edellinen oli 2009.
Lokakuun alussa liikenteessä oli 3 217 562 autoa. Se oli 89 063 autoa vähemmän kuin vuosi aiemmin.
– Viime vuosina on ollut tavanomaista, että liikenteessä olevien autojen määrä on vähentynyt loka–joulukuussa noin kolme prosenttia. Nyt automäärä oli jo lokakuussa huomattavasti jäljessä viime vuotta. Ennuste on selkeä, EasyParkin Suomen maajohtaja Sanna Tiilikainen kertoo tiedotteessa.
Tämän vuoden alussa liikenteessä oli 19 581 autoa enemmän kuin viime vuoden alussa.
Edellisten 15 vuoden aikana Suomeen liikennekäyttöön rekisteröityjen autojen määrä on kasvanut yhteensä 368 645 ajoneuvolla. Keskimäärin autoja tuli teille lisää 24 576 per vuosi. 15 vuoden, 2010–24, aikana siis vuosi 2022 oli ainoa, jolloin automäärä väheni edellisvuodesta.
– Nyt käänne on poikkeuksellinen ja kielii kulttuurimuutoksesta. Syitä autojen vähentymiseen ovat ainakin yleinen taloustilanne, etenevä kaupungistuminen, ympäristötietoisuuden yleistyminen ja sähköpyörätrendi, Tiilikainen toteaa.
Myös nuorilla aikuisilla olevien ajokorttien määrä vähenee Suomessa. Se on vähentynyt vuosittain vuodesta 2014 alkaen.
Autojen määrä pomppasi Suomessa koronakriisin aikana. Sen poikkeavan hypähdyksen tasoittumista oli autokannan pienentyminen vuonna 2022. Tämän vuoden käänne tuskin merkittävästi johtuu enää samasta vaikutuksesta.
– Käänne povaa kaupungeille uusia mahdollisuuksia hyödyntää katutilaa monipuolisemmin kuin autojen säilyttämiseen. Yhteinen tila voi tehdä kaupungeista eläväisempiä. Voidaan lisätä ajanviettopaikkoja, terasseja, taidetta ja palveluja, Tiilikainen kommentoi.
Autokannan pienentyminen kiihdyttää sähköautojen merkityksen kasvua entisestään. Se johtuu siitä, että samaan aikaan sähköautojen määrä kasvaa. Jo tammi–marraskuun aikana tänä vuonna ladattavien sähköautojen määrä Suomessa kasvoi noin 22 prosenttia. Joulukuun alussa maassa oli 347 409 ladattavaa sähköautoa.
– Yli joka kymmenes auto Suomen liikenteessä on ladattava sähköauto. Ja osuus nousee tällä hetkellä noin 22 prosentin vuosivauhdilla, Tiilikainen sanoo.
Täyssähköautojen osuus Suomen autokannasta oli joulukuun alussa noin viisi prosenttia. Tilastot ovat Tilastokeskukselta sekä Autoalan Tiedotuskeskukselta.
Autojen kokonaismäärän väheneminen ja sähköautojen yleistyminen ovat kumpikin kehitystä, joka nostaa parkkihallien merkittävyyttä. Pysäköinnin keskittäminen ja latauspalvelujen saatavuus korostuvat.
– Pysäköintilaitosten voi nähdä kehittyvän yhä enemmän monipalvelulaitoksiksi. Siinä kehityksessä sähköautojen lataaminen on keskeistä, Tiilikainen toteaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















